12 trin: Kom i gang med employee advocacy

1: Få ledelsen med på idéen

Et projekt, der potentielt involverer samtlige medarbejdere, skal have ledelsens velsignelse. Sørg for at ledelsen har alle fakta, tal og argumenter for at kunne se de langsigtede forretningsfordele ved EA. Og så skal topledelsen motiveres til at være gå forrest som sociale ambassadør. Hvis chefen viser vejen, følger medarbejderne efter.

2: Lav et internt spørgeskema

Folk bruger sociale medier helt forskelligt. For nogle er deres profiler et professionelt ansigt udadtil, for andre er det et privat rum. For at skabe overblik over, hvordan medarbejderne allerede bruger sociale medier, kan det være en god idé at starte med et spørgeskema. Med få klik kan hele medarbejderstaben fortælle, hvilke platforme de bruger, og om de allerede omtaler deres arbejde online. Gør spørgeskemaet anonymt, så svarene bliver ærlige.

3: Sæt dine mål

EA kan bruges til mange ting. Og som enhver anden idé skal man ikke kaste tid og andre ressourcer efter den, før man har klart definerede mål og en plan for, hvordan de skal nås. At skabe generel brand awareness er en af de hyppigste formål med EA. Det er rekruttering og employer branding også. Men formålet kan også være pleje og udbygning af kundenetværk – eller direkte at hæve salgstallene. Det kan også være et helt specifikt mål, for eksempel event promotion. Uanset hvad formålet med EA-strategien er, bør man sætte konkrete og målbare mål for indsatsen. Hvis man fx vil styrke brand-kendskab, giver det mening at sætte mål for reach, engagement og antallet af opslag. Vil man i stedet skabe leads og salg, kan antallet af relevante kontakter og dialoger være målet. På LinkedIn kan man udregne sin Social Selling Score. Det er lidt poppet, men en god måde at få ét samlet tal på, hvordan man klarer sig på LinkedIn, sammenlignet med sit netværk.

Man kan også vælge at have kollektive mål, fx samlet reach og antal kontakter.

4: Vælg de rigtige sociale medier

Sociale medier er ikke ens, og de skal ikke bruges på samme måde. De skal vælges på baggrund af virksomhedens mål, men også medarbejdernes ønsker. Til almindelig branding, især til yngre målgrupper, er Snapchat og Instagram velvalgt. Men for mange virksomheder, især B2B, er LinkedIn et godt valg til at pleje kundekontakten eller til rekruttering. Facebook kan bruges til det hele, men mange medarbejdere vil opfatte Facebook som mere privat område. Derimod opfatter de allerede LinkedIn og til dels Twitter som en del af deres arbejdsliv, og derfor er det ofte et godt sted at starte.

5: Start med de få interesserede

Begynd i det små. Der er ingen grund til at introducere EA for alle, før det er testet af. Start i den afdeling, der passer bedst til jeres målsætning, om det så er mellemlederne, salgsafdelingen eller kundeservice-medarbejdere. Det vigtigste er, at folk har lyst. Så start med dem, der nyder at være first-movers på sociale medier, og som ser tilbuddet som en spændende chance. Understreg, at det er frivilligt at deltage. Nogle virksomheder har held med at gøre deres EA-indsats til en eksklusiv klub, som medarbejdere skal ansøge om at blive en del af.

6: Kickstart med kursus

Sæt i gang med en lynuddannelse i sociale medier for den udvalgte gruppe. På kurset skal der lægges en klar og forståelig slagplan for, hvordan medarbejderne bliver de bedste sociale ambassadører. Og medarbejderne kan få tips til at optimere deres profiler og få tjek på de rette indstillinger. Men lige så vigtigt er det at forklare, hvad strategien skal gøre godt for. Medarbejdernes stærkeste motivationsfaktor er, at de tror på deres arbejdsplads. Så forklar helt ærligt, hvordan deres indsats kan gøre en forskel.

7: Lav guidelines

Selvom målet er at få medarbejderne til at poste spontane og personlige indskydelser om arbejdsdagen, skal udgangspunktet være klare, fælles rammer. For hvis medarbejderne er i tvivl om, hvad der er okay at skrive, lader de helt være. Hjælp dem med en kort og overskuelig færdselsguide til sociale medier, som forklarer, hvordan de kan booste virksomhedens historier, hvordan de kan lave deres egne, og evt. hvordan man skal forholde sig, hvis det trækker op til shitstorm. Fremover kan retningslinjerne udleveres til nye ansatte.

8: Bliv thoughtleader – del historier fra hele branchen

Der er ingen grund til kun at dele historier om virksomheden og dens produkter. Medarbejderne profilerer sig som eksperter på deres felt, hvis de deler relevante nyheder fra hele branchen. På den måde viser man, at man mestrer et felt, og at man ikke er bange for at fremhæve andre dygtige folk indenfor samme område.

9: Gå aldrig ned på indhold

Undersøgelser viser, at mangel på indhold er virksomheders største EA-udfordring. Hvis virksomheden ikke producerer noget indhold, der er så interessant, at medarbejdernes venner får noget ud af det, bliver det ikke delt. Så lav en indholdsplan, som passer til netop jeres mål. Opskriften på effektivt indhold er ofte trial and error, så vær ikke bange for at prøve noget helt nyt af. Foto, video og personlige historier har det med at klare sig godt. Opbyg et lager af indhold, som kan tages ned fra hylden, når der er huller mellem de aktuelle historier.

10: Vær konsistent

Efter en energisk start kan motivationen hurtigt dale blandt medarbejderne – og tovholderne. Sæt klare mål for, hvor mange posts der skal laves om ugen, og også gerne, hvor langt de skal nå ud. Start i den overskuelige ende, tempoet kan altid hæves hen ad vejen. Hold øje med målene. Få inspiration udefra. Hold øje med gode eksempler på, hvordan andre bruger sociale medier. Fremhæv gerne de medarbejdere, som gør det godt.

11: Invitér flere med i klubben

Når det første hold har udviklet sig til træfsikre sociale ambassadører, kan flere inviteres med i gruppen. Det kan gøres ved at søge flere frivillige, eller evt. ved at sende en hel afdeling på kursus. Vær opmærksom på, at forskellige afdelinger kan have forskellige mål på sociale medier, og derfor kan de have behov for et helt nyt skræddersyet program. Nye ansatte kan sluses med ind i projektet ved med det samme at komme på SoMe-kursus og få udleveret de sociale guidelines.

12: Brug sociale samarbejdsværktøjer

Som medarbejder kan det være svært at bevare overblikket over virksomhedens indhold. På LinkedIn får man for eksempel ingen notifikationer om arbejdspladsens opslag. Men der findes flere digitale værktøjer, som gør det nemmere at dele i flok. For en virksomhed med et stort EA-hold kan det være en god investering. Læs mere i næste blogindlæg.

Mere employee advocacy?

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag uddrag af min nye bog "Fremtiden tilhører de frygtløse"

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊

Skriv en kommentar