Brug sociale samarbejdsværktøjer til EA

Flere virksomheder investerer i software, som kan systematisere og sætte turbo på deres employee advocacy (EA). Fælles for dem er, at de gør det muligt fra centralt hold at angive, hvilke historier i relation til virksomheden, som medarbejderne opfordres til at dele lige nu. Via en app kan medarbejderne nemt dele på deres sociale medier. Der er indbygget hitlister og andre former for gamification i platformene for at stimulere intern konkurrence og gøre indsatsen målbar. App’en kan være en god måde at understøtte EA-indsatsen på, når man har afholdt træning, lavet guides og opstillet overordnede mål.

Faldgruberne ved disse systemer ligger dog ligefor. Det kan tangere spam, hvis alle medarbejdere opdaterer samme nyhed på samme tid og platform. Her er det godt at klæde medarbejderne på til at gøre opslagene personlige. Ligeledes får man ikke point for at dele virksomhedens eller kollegernes opslag direkte på Linkedin.

Det er samtidig vigtigt, at det ikke bliver for åbenlys markedsføring for virksomheden, men at der er tale om relevant og engagerende indhold, som arbejdsgiveren stiller til rådighed i appen. Her kan et EA-software være en del af løsningen.

De lægger alle sammen vægt på, at det er nemt for medarbejderne at dele det indhold, som virksomheden, typisk kommunikationsafdelingen, stiller til rådighed. Det kan være indhold fra hjemmesiden eller gode historier, som tidligere kun er blevet delt på intranettet. Det kan også være artikler fra andre kilder, fx medieomtale, spændende rapporter etc.

Tre forskellige værktøjer

LinkedIn Elevate

LinkedIn har sit eget værktøj, som er designet til at gøre det nemmere for medarbejdere at dele indhold og blive aktive sociale ambassadører – specifikt på LinkedIn. Elevate er velegnet til virksomheder med +2000 medarbejdere. Værktøjet hjælper brugeren med at spotte indhold, der trender i branchen, gør det nemt for medarbejderne at dele det, og viser effekten på flere parametre, hvad enten det er trafik på website, salgskontakter eller nyansættelser.

Smarp

Smarp var et af de første EA-værktøjer på markedet og har afdelinger over hele verden. Det er et godt værktøj til globale virksomheder, der vil sammenligne resultater på tværs af afdelinger, men administrerer indhold lokalt. Smarp er er også god, hvis man arbejder på flere platforme. Man kan tracke både virksomhedens og den enkelte medarbejders indflydelse. Og medarbejderen kan selv tracke sine egne resultater.

Trapit

Et værktøj både til EA og social selling, som først og fremmest gør det nemt at bygge et lager af indhold. Trapit har indbygget maskinlæring, som holder dig opdateret, når virksomheden bliver nævnt, og måler hvilket indhold, der klarer sig bedst. Systemet kan også identificere brancherelevant indhold fra andre virksomheder. Trapit står for en mere systematisk tilgang til EA, hvor indhold eller posts kan godkendes på forhånd.

Nogle af de øvrige digitale platforme, jeg støder på i mit arbejde med EA er:

  • Amplify, som Hootsuite står bag, og som i Danmark har indgået samarbejde med Infomedia. På deres hjemmeside kan man tage en lille test, der viser, hvor stort EA-potentiale virksomheden har.
  • Pressly – fungerer også som en ’content hub’, hvorfra indhold deles på sociale medier.
  • EveryOneSocial tilbyder på hjemmesiden blogs og cases, fx om Dells brug af employee advocacy og platformen.
  • Sociuu – et dansk produkt, som slår på at det er simplere, idet medarbejderne hverken skal hente en app eller bruge login.

5 ting man skal være opmærksom på, når man arbejder med en employee advocacy-platform:

  • Selvom man har en platform, er det stadig vigtigt at træne medarbejdere og klæde dem på til dels at skrive gode tekster og dels at håndtere eventuel kritik.
  • Sæt jeres undervisning i system, fx ved at have tilbagevendende kurser eller webinars på forskellige niveauer – fra nybegynder til firstmover – og anerkend folks indsats ved fx at tildele dem et deltagelsesdiplom.
  • Gør deltagelsen frivillig – ingen gider dele under tvang. Gør det eventuelt eksklusivt at deltage i starten, så I får fat i de særligt dedikerede.
  • Virksomheden skal stille godt indhold til rådighed, som folk har lyst til at dele. Hav mere fokus på employer branding og thought leadership end marketing.
  • Opfordr de særligt aktive medarbejdere til også at dele eget indhold, fx interessante artikler og opslag fra konferencer mm., så de kan blive thought leaders indenfor deres felt.

Mere employee advocacy

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag uddrag af min nye bog "Fremtiden tilhører de frygtløse"

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊

Skriv en kommentar