Dansk Supermarked: Unge med mobiler er en gave

Dansk Supermarked ansætter cirka 12.500 nye medarbejdere hvert år – de fleste er ganske unge – så antallet af selfies i arbejdstiden kan hurtigt løbe op. Indtil sidste sommer forsøgte ledelsen at holde shitstormene stangen med en no nonsense SoMe-politik:

”Dengang var det fyringsgrund, hvis du blev taget med hånden på mobilen i supermarkedet,” forklarer Hans Tosti, der indtil december 2017 var Head of Social Media hos Dansk Supermarked.

Det var et radikalt skridt, da Hans Tosti sidste år indkaldte topledelsen for at overtale dem til at vende reglerne på hovedet:

”Jeg prøvede at tegne scenariet for vores executive commitee: Hvad ville der mon ville ske, hvis vi slap vores medarbejdere fri på sociale medier? I sådan en købmandsvirksomhed er de selvfølgelig vant til at forholde sig til tal, så jeg sagde, at hvis bare 140 medarbejdere fortalte en historie på deres personlige Facebook-profil, så ville vi nå lige så langt ud som et opslag på en gennemsnitlig Facebook-side med én million fans. Dét var noget, de kunne forstå.”

På trods af den stramme SoMe-politik havde mange medarbejdere allerede sneget sig til at poste historier om arbejdet, og de viste sig at tjene argumentet:

”På et halvt år havde jeg kun set to konkrete sager, hvor jeg var nødt til at involvere HR. Derimod kunne jeg vise flere hundrede rigtig gode cases.”

I mange virksomheder starter EA-strategien i ledergruppen og bliver langsomt bredt ud til resten af medarbejderstaben. Top-down-strategien fungerer også glimrende blandt ”white collar-medarbejdere på hovedkontoret”, forklarer Hans Tosti. Men i en decentraliseret virksomhed med 50.000 ansatte, hvoraf en stor del er under 18 år, må strategien være modsat:

”Vi har et marketingønske, men vi vil først og fremmest nå ud til fremtidige medarbejdere, som vi ved, kan blive svære at rekruttere i fremtiden. Vi er interesserede i det ægte, uspolerede billede af, hvordan det er at arbejde her i virksomheden. Hvis vi fastsætter en tone for, hvordan det skal gøres, så kan vi miste de autentiske historier.”

Planen blev, at medarbejderne må gøre præcis, hvad de vil, på præcis de platforme de vil – så længe de er loyale over for arbejdspladsen. ”At være loyal” oversatte Hans Tostis hold til fire tommelfingerregler, som han præsenterede i en video til medarbejderne i en udvalgt testbutik, Bilka i Odense:

”Vi lavede videoen i Snapchat for at få en æstetik, som rammer de her unge. Så havde vi små sketches, som illustrerede reglerne.”

Reglerne lød sådan:

– Man skal have lyst til at fortælle historier. Man må aldrig føle sig presset til det.

– Man skal altid prioritere kollegerne og kunderne først. Mobilen kommer nummer to.

– Man skal tale pænt om kunderne og sin arbejdsplads. Mobning og uønskede billeder af kunder tolereres ikke.

– Man skal aldrig dele følsomme data og forretningshemmeligheder. Det gælder især mellemledere.

Medarbejderne i testbutikken tog godt imod idéen. Og de har flittigt lagt historier på Facebook, Snapchat, Twitter og især Instagram under hashtagget #DanskSuperjob:

”Mit yndlingseksempel er nok en fyr på 16-17 år, som har smækket en selfie på Instagram i flaskerummet i Bilka, hvor flaskerne står snorlige. Og så skriver han ’Jeg elsker mine flasker #Bilka’. Der er intet opstillet over det, han er bare glad for sit arbejde.”

Hans Tosti betragter forsøget i Odense som en succes, men det har også taget længere tid end forventet, og der er stadig udfordringer, som får de unge til at holde igen:

”Det er hverken juraen eller teknologien. Det er kulturen. Vi skal have sandsynliggjort over for de lidt ældre mellemledere, at det er en god idé at bruge mobilen på arbejde. Hvis der ikke er accept fra den kant, vil de yngre medarbejdere selvfølgelig holde sig mere tilbage.”

Alligevel er der kun gode grunde til at sætte alt ind på EA som fremtidssikring, forklarer Hans Tosti:

”Jeg tror, at boblen om influencer marketing dør i løbet af de næste år, når det går op for forbrugerne, at bloggere og YouTube’ere også er købt advertising ligesom på tv. Men hvis vi kan gøre medarbejderne til influencers i deres eget private netværk, så kan vi virkelig vinde noget.”

Mere employee advocacy

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag uddrag af min nye bog "Fremtiden tilhører de frygtløse"

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊

Skriv en kommentar