Employee advocacy – dit stærkeste kort på sociale medier

“Er du vores nye kollega?”

“Jeg har fået nyt job”

“Vi er i gang med spændende nyt projekt”

“Jeg leder efter en, der ved en masse om…”

“Læs denne artikel, hvis du vil forstå AI på 5 minutter”

Det er nogle af de type opslag, som jeg jævnligt ser på LinkedIn, hvor virksomheder og personer deler opslag fra deres arbejdsliv og faglige felt. Og netop personers opslag har en langt større rækkevidde, troværdighed og gennemslagskraft end opslag fra virksomheder, brands og organisationer.

EA er ikke forbeholdt LinkedIn, men kan lige så godt finde sted på Twitter, Facebook, Instagram og Snapchat. Det kommer helt an på målgruppen, formålet og ikke mindst hvad medarbejderne har lyst til.

Employee advocacy (EA) er blevet beskrevet som ’the missing link’ indenfor marketing. Det er ganske rammende. Flere og flere virksomheder ser potentialet i EA. Nogen starter med at træne medarbejdere, andre med at indkøbe en EA-platform, og hos andre igen starter det i ledelsen eller i en entreprenant afdeling. Uanset hvad kan det give god mening at organisere sin EA-indsats, så man dels har et klart formål, og dels får skabt trygge rammer for ens ansatte.

Begrebet employee advocacy (EA) dækker over, at medarbejderne aktivt anvender sociale medier til at advokere for virksomheden. Det betyder ikke, at de skal være omvandrende reklamesøjler – tværtimod. De skal dele ud af deres viden og arbejdsliv. En af grundene til, at EA giver god mening, er, at folk hellere vil følge en person end en virksomhed. Tal fra LinkedIn viser, at folk klikker dobbelt så meget på et link i et opslag fra en person som fra en virksomhed. Dernæst er sociale medier gået fra at være gratis platforme til, at det i højere grad koster penge at nå ud til folk. Det betyder, at kan man få medarbejdere til at dele indhold, er det den billigste og mest effektive markedsføring, næstefter kunderne som stærke ambassadører. Når man skal i gang med EA, kan man starte med at lave en intern undersøgelse af, hvilke sociale medier medarbejderne allerede anvender til professionelle formål.

Spørgeskemaet skal naturligvis være anonymt og frivilligt, ligesom EA som regel vil ske på frivillig basis. Der kan dog være virksomheder, hvor det fx er påkrævet, at sælgerne bruger sociale medier, ligesom de bruger e-mail og telefon. Sælgere er en oplagt medarbejdergruppe at uddanne til EA, og ellers anbefaler jeg, at man starter med dem, der er motiverede. Det kan ske gennem kurser og anden form for træning, fx guides og videoer.

Det er en kæmpe fordel, hvis ledelsen deltager aktivt på sociale medier, da det viser resten af organisationen, at det er ok adfærd hos jer. Samtidig er det en mulighed for ledelsen til at kommunikere virksomhedens vision og rejse til samarbejdspartnere, kunder, potentielle medarbejdere samt eksisterende medarbejdere, som ofte læser med på sociale medier.

For mange danske virksomheder er det mest oplagt at anvende LinkedIn eller Twitter til EA. Facebook opfattes af de fleste danskere som noget meget privat, så den ville jeg i udgangspunktet holde mig fra, med mindre man som chef eller medarbejder selv mener, at det er det mest naturlige valg. Når vi taler LinkedIn, er der tre niveauer, man kan sætte ind på.

Dels er der profilen, som naturligvis skal være opdateret. Så er der netværket, hvor jeg anbefaler, at man aktivt opsøger relationer og opbygger et netværk inden for ens branche. Sørg for ikke kun at tænke opad, men udvid også netværket med yngre folk. Til sidst er der selve indholdet, hvor man kan lave opdateringer eller artikler. Det er her, I kan påvirke, hvad andre ser i deres newsfeed samt fortælle den historie om jeres virksomhed, som I gerne vil have ud. Det skal naturligvis være troværdigt, autentisk og relevant for andre.

Brug netværket aktivt og bliv klogere 

Der findes mange undskyldninger for at tøve med employee advocacy. Det kan lyde tidskrævende, dyrt og svært at motivere medarbejderne. Man kan frygte for shitstorme og læk af forretningshemmeligheder. Eller også ved man ikke lige, hvor man skal starte. Der er heldigvis masser af fordele ved EA – ikke kun for arbejdsgiveren, men også for medarbejderen og kunden, som opvejer risici.

Jeg har lavet en række blogindlæg, som beskriver EA fra forskellige vinkler. Håber, du kan bruge det – skriv endelig, hvis der mangler noget.

God læselyst!

2 kommentarer til “Employee advocacy – dit stærkeste kort på sociale medier”

  1. Pingback: 12 trin: Kom i gang med employee advocacy - Astrid Haug

  2. Pingback: Litteraturreview – employer advocacy – Specialer på Medievidenskab

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *