Gjensidige: Topledelsen viser vejen

Knap hver anden medarbejder får lyst til at fortælle om arbejdspladsen på sociale medier, hvis topledelsen gør det samme, viser tal fra Altimeter.

”Hvis man vil have det til at lykkes, må man have topledelsen til at gå forrest,” mener kommunikationschef i Gjensidige Forsikring, Trine Andrup. Da den danske del af koncernen skulle kickstarte deres egen EA-strategi, var det oplagt at starte fra toppen – på direktionsgangen, fortæller hun:

”Alle direktørerne fik en-til-en-møder om deres LinkedIn-profil og gik fra mødet med forskellige mål. For nogle var det at få flere kontakter, for andre at poste flere ting, og så var der dem, der bare skulle like mere. Nogle af dem fik også en lektion i vigtigheden af privatindstillinger, da vi viste dem, hvor mange personlige oplysninger man faktisk kan finde på eksempelvis deres egen og familiens Facebook-profiler.”

Da direktørerne havde været gennem møllen, udviklede Trine Andrup sammen med sin afdeling en EA-strategi, som kunne bredes ud til resten af virksomheden. Der blev fastlagt klare SoMe-mål, og lavet en medarbejderguide til LinkedIn. Og så arrangerede de et introkursus, som i første omgang blev tilbudt til alle ledere. Cirka 65 ud af 85 ledere sagde ja tak. Næste step er at tilbyde kurset til samtlige medarbejdere.

Få de gode historier frem

Kernen i EA er personlige historier skabt af medarbejderne, og alle ledere er blevet opfordret til at springe ud i flere spontane posts. Men tvivlen om, hvilket indhold der virker, kan afholde mange medarbejdere fra EA-aktivitet. Manglen på stærkt indhold er den største EA-udfordring for brands, viser Altimeters undersøgelse. Og her skal kommunikationsafdelingen vise vejen, forklarer Trine Andrup:

”Beslut, hvad I gerne vil fortælle og lav en contentplan. I enhver virksomhed er der en guldgrube af historier. Spørg rundt i alle afdelinger.”

Gjensidige har nu et arkiv af indhold, som kan bruges, når der mangler aktuelle historier:

”Det indhold, der klarer sig bedst, er personlige og menneskenære historier, gerne om enkelte medarbejdere eller sociale tiltag, for eksempel vores fredagsbar, DHL-stafet, vores personalegoder og fastansættelsen af en studentermedhjælper. De faglige historier har vist sig at give færre likes og delinger. Men vi arbejder målrettet på at gøre det faglige mere personligt ved eksempelvis at tage fat i en skadesag og bruge vores specialister til at forklare, hvordan vi håndterer en tagbrand.”

Indhold af høj kvalitet giver medarbejderne lyst til at dele. ”Det vigtige er, at man deler med en personlig kommentar over indholdet,” forklarer Trine Andrup. Fotos, videoer og klikbart indhold er altid effektivt. Det gælder også jobopslag:

”Vi opfordrer lederne til at lægge jobopslag op på de sociale kanaler, men ikke traditionelle jobopslag. Tag for eksempel et billede af en tom stol, og skriv: ”Den her stol står og venter på dig!” Vi kan se, at jobopslag på sociale medier får et meget større reach end på jobportalerne.”

Men nøglen er indhold, som tilbyder modtageren ny viden, mener Trine Andrup, især på LinkedIn:

”Det handler om at dele viden, som modtagerne har brug for og ikke kan lade være med at klikke på. Det kan være en guide til de vigtigste ting at huske, når man starter sin egen virksomhed. Eller de tre bedste råd til at komme hurtigt gennem tolden i lufthavnen.”

Vælg de rigtige platforme

Der er stor forskel på, hvad de sociale medier er gode til, understreger Trine Andrup. Gjensidiges norske afdeling bruger foruden Twitter, LinkedIn og Facebook også Snapchat, Instagram og YouTube. Men i Danmark vil kommunikationsafdelingen hellere bruge ressourcerne på at blive dygtige til færre platforme:

”LinkedIn er mest rettet mod fremtidige ansatte og samarbejdspartnere, og der skal vi vise, hvilken arbejdsplads vi er. På Twitter deltager vi typisk i debatter, deler viden eller melder vores dækninger ud, hvis der eksempelvis sker en katastrofe. Facebook bruger vi til at bygge vores profil og skabe interesse for Gjensidige samt involvere og servicere egne og potentielle kunder.”

Indtil videre går strategien efter planen. Efter at have arbejdet målrettet med EA i et år har Gjensidige Danmark nået over 6000 følgere på LinkedIn, mens det gennemsnitlige engagement er steget fra 0,7 til over 1. ”Vi er i dag et af de meste aktive forsikringsselskaber på LinkedIn,” siger Trine Andrup.

Mere employee advocacy?

Er du interesseret i mere om EA? Så læs resten af mine blogindlæg her.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *