Hvad får I ud af employee advocacy?

Mens virksomheder over hele verden finpudser deres brandsites på Facebook, LinkedIn og Twitter, har medarbejderne i tech-giganten Dell travlt med at poste om deres arbejdsplads. Dell bliver nævnt seks gange så tit på de ansattes profiler, som på virksomhedens egne. Helt tilbage i 2005 så Dell potentialet for brandpleje på sociale medier. Og i dag har virksomheden 10.000 medarbejdere, som er uddannede ambassadører for arbejdspladsen online. Deres officielle titel er ”Dell Certified Social Media and Community Professional”, men det kunne lige godt have været ”employee advocate”. Og deres opgave er at vise hverdagens arbejdsglæde frem på de sociale medier.

Dell har al mulig grund til at foretrække trafik fra medarbejdernes sociale kanaler frem for de officielle. Opslag delt af medarbejdere når 561 procent længere ud end på en brandprofil, ifølge MSL GROUP.

Og netop dette understreger LinkedIn. Virksomheder, som forstår vigtigheden af medarbejdernes rolle på de sociale medier og indbyder dem til at dele indhold, får langt større engagement end virksomheder, der kun bruger egne kanaler. Engagement fra medarbejderne på de sociale medier er, ifølge LinkedIn, med til at fremme virksomhedens rekruttering af toptalenter med helt op til 58%, dobbelt så meget engagement i forhold til indhold samt 45% større sandsynlighed for at overstige salgskvoterne.

Tallene viser, at dine medarbejdere med garanti kan hjælpe dit budskab længere ud. Men, endnu vigtigere, de kan også få folk til at tro på det. Ifølge Edelmans Trust Barometer fra 2015 stoler den digitale offentlighed langt mere på menige medarbejdere end på CEO’s, politikere, kendte eller online meningsdannere som bloggere og YouTube’ere. Den bedste salgsteknik er word of mouth, og det gælder ikke mindre på sociale platforme. Og i en tid, hvor brugere er tæt på mæthedsgrænsen for corporate indhold, er medarbejderne den bedste kilde til ærlige, personlige og troværdige historier om din virksomhed. For employee advocacy lever af lyst, aldrig af tvang.

Hvad får arbejdsgiveren ud af det?

Vi foretrækker at følge mennesker frem for brands på sociale medier. Det har mange danske ledere taget til sig og er allerede blevet virksomhedens personlige ansigt på sociale platforme. Hvis det ikke gælder din virksomhed, kan det kun gå for langsomt. En SoMe-trænet topleder kan ene M/K sætte turbo på delinger. Men undersøgelser fra Altimeter-rapporten: “Social Media Employee Advocacy” fra 2016 viser, at chefens brug af sociale medier er medarbejderens stærkeste motivation for at følge efter.

Del ud af din viden og bedste fifs – så får du meget mere igen 

Eksternt bidrager EA naturligvis med branding, både af virksomheden og den enkelte medarbejders faglige profil, hvilket kan booste salget. Men internt kan EA også løfte medarbejdernes digitale kompetencer, styrke kommunikationen og skabe engagerede ansatte, der føler sig fortrolige med virksomhedens vision. Endelig er EA det naturlige første skridt, hvis man vil rekruttere på sociale medier – et must for alle virksomheder, der leder efter de yngre, kvalitetsbevidste talenter, som i stigende grad vurderer potentielle arbejdspladser på sociale medier.

Det kan varmt anbefales for arbejdsgivere at integrere medarbejderne på de sociale medier. Se bare på billedet herunder. En virksomhed på 100 ansatte med 2000 følgere på Twitter, og 5000 på både LinkedIn og Facebook kan få en reach med helt op til 68,172, hvis alle ansatte postede opslag om deres arbejdsplads.

Du kan selv tage testen, hvis du er nysgerrig på, hvor langt ud din arbejdsplads kan komme ud.

Hvad får medarbejderen ud af det?

Når medarbejdere brander deres arbejdsliv online, brander de samtidig sig selv. En stærk professionel profil på sociale medier kan være guld værd for mange medarbejdere. Når virksomheder tilbyder gratis EA-kurser og guidelines til sociale medier, er det til gavn for forretningen, men også et personalegode. EA-programmer skal gøre det muligt for medarbejderne at udbygge deres digitale netværk. Især salgsmedarbejdere med bonusaftaler kan have direkte økonomiske fordele af at skabe nye kunder online.

At dele oplevelser og ekspertise plejer også medarbejdernes forhold til hinanden. EA er en måde at netværke internt, og virksomheder rapporterer ofte om et stærkt sammenhold i deres frivillige grupper af sociale ambassadører. Altimeters omfattende EA-undersøgelse fandt, at følelsen af at blive opfattet som indflydelsesrig blandt kollegaerne var en af de stærkeste drivkræfter for at dele historier om arbejdspladsen.

Men undersøgelsen viste også, at det eneste, som motiverer medarbejderne mere end networking og sammenholdet med kollegerne, er troen på deres arbejdsplads. 57 procent svarede, at de havde lyst til at dele opslag om jobbet, fordi ”jeg tror på min arbejdsgivers mission og vil gerne promovere, hvad vi laver.” Altimeter spurgte senere, hvordan det føltes at fortælle om arbejdet online. Og det hyppigste svar var: ”Jeg føler mig mere forbundet til og begejstret for den virksomhed, jeg arbejder for.”

Nøglen til motiverede sociale ambassadører er først og fremmest at fortælle åbent om formålet med EA, og hvordan medarbejderne kan bidrage. Langt de fleste er stolte af deres arbejdsplads og vil gerne hjælpe.

I Danske Bank lykkedes det at skabe interesse om virksomhedens EA-program på LinkedIn ved at italesætte det som en eksklusiv klub, ifølge daværende SoMe-ansvarlige Mads Cramer i en præsentation for Newsio i 2016.

Hvad får modtageren ud af det?

Brugere på sociale medier forsøger at styre uden om bannerreklamer og boostede reklameopslag, men de er oprigtigt interesserede i, hvordan det går med deres venner på jobbet. Det er især derfor, at EA-opslag fra enkeltpersoner får langt flere likes end sociale reklamer. Da Altimeter spurgte ind til forbrugernes reaktioner på EA-opslag, svarede næsten en tredjedel positivt: ”Nu ved jeg mere om den virksomhed, min ven arbejder for.”

Kun 15 procent af brugerne mener, at deres venner deler opslag om arbejdet, selvom 55 procent selv fortæller, at de gør det. Vennerne opfatter altså først og fremmest jobsnakken som personlig og relevant, ikke som branding.

Når EA bliver brugt til rekruttering, og medarbejderne deler jobopslag og omtaler deres arbejdsplads som et skønt sted at være, bliver indholdet for alvor interessant for vennerne på LinkedIn, Facebook og Twitter.

Hvad med etikken?

Mange mennesker betragter deres sociale medier, navnlig Facebook, Instagram og Snapchat, som et personligt rum forbeholdt venner. For cirka en tredjedel af de medarbejdere, som ikke har lyst til at deltage i EA, er det på grund af et ønske om at holde privatliv og arbejdsliv adskilt, viser Altimeters undersøgelse fra 2016.

Det private rum skal respekteres, både for medarbejderens og virksomhedens skyld. Effektivt indhold på sociale medier lever af personlighed og ægte engagement, og EA fungerer kun, hvis medarbejderne deltager af lyst. Derfor er det sjældent en god idé at presse en social mediestrategi ned over hovedet på medarbejderne, især hvis der er tale om en stor virksomhed. På samme måde er det ikke nødvendigvis en fordel at fremelske EA på samtlige sociale platforme. I stedet kan man med fordel samle en udvalgt gruppe af medarbejdere, der vil starte ud som virksomhedens ambassadører på sociale medier.

Pas på….

I kommunikationsafdelingen kan det måske føles ubehageligt at give slip på kontrollen over virksomhedens budskab. Hvad hvis medarbejderne skriver eller deler noget, som er skadeligt for virksomheden? Branding-fordelene ved EA er dog langt større en risiciene.

Når det er sagt, kan man tage forholdsregelser for at styre uden om shitstorme på sociale medier. For eksempel kan man vedtage en fast politik, som medarbejderne kan følge, hvis kommentarerne bliver kritiske. Man kan aftale, at kommunikationsafdelingen bliver taget med på råd, før en medarbejder svarer på hård kritik. Dan-Bunkering råder fx sine medarbejdere til at svare hurtigt, men ikke hurtigere, end der er tid til at tænke sig om. Men hvis en kommentar består af holdninger frem for fakta eller spørgsmål, og hvis den ikke bidrager konstruktivt til debatten, er det okay ikke at svare.

Hvis en medarbejder er meget politisk aktiv online, kan man overveje, om virksomhedens budskab passer ind i medarbejderens feed. Privatindstillinger kan måske bruges til at skille opslagene ad, men kun hvis medarbejderen vælger at hjælpe af lyst. Fordelene ved en hel flok af SoMe-aktive medarbejdere opvejer nemt ulemperne ved spredte politiske budskaber i feed’et.

En anden fare ved EA er spam. Hvis samtlige medarbejdere deler de samme opslag, vil deres venner føle sig bombarderet. Ifølge Altimeters undersøgelse har 20 procent af forbrugere brudt forbindelser på sociale medier på grund af den slags posts. Det er afgørende er, at medarbejdere lærer at personliggøre deres opslag. Men også at udvælge de informationer, som vil interessere netop deres netværk.

Mere employee advocacy?

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag uddrag af min nye bog "Fremtiden tilhører de frygtløse"

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊

Skriv en kommentar