Måske skal din virksomhed ikke på Facebook

Har I stadig ingen idé om, hvordan I kan bruge sociale netværk, så skal I nok ikke gå i gang. Enten egner jeres forretning sig ikke til det, eller også har I ikke en kommunikerende kultur, og så er det en dødssejler. Eller måske er du slet ikke den rette til at bære det ind i virksomheden.

Jeg har i lang tid været af den overbevisning, at alle virksomheder og organisationer kan have gavn af sociale netværk, og at det bare gælder om at finde den rette form eller et brugbart koncept. Men en større og større skepsis vokser i mig. For jeg bliver ved med at støde på organisationer og virksomheder, der i deres nuværende form ikke bør bruge sociale netværk. Det vil kræve andre medarbejdere, en anden kultur, en anden kundeopfattelse og ikke mindst lysten til at kommunikere og netværke. Nettet har ikke brug for endnu en side eller profil uden aktivitet.

Er du uenig i de tre påstande i flowchartet, så er du klar til eller sandsynligvis allerede i gang med virksomhedens brug af sociale medier. En indholdsstrategi og en organisatorisk indsats kan gøre det arbejde nemmere og mere effektivt. Se figuren i stor. 

Selvom man som virksomhed fravælger sociale netværk, er det stadig en god ide at lytte med på de samtaler, der er på nettet og etablere overvågning. Samtidig skal man som leder huske på, at alle virksomheder er på sociale netværk i form af deres medarbejdere. Det kan have konsekvenser for virksomheden, positive som negative.

Hvor er I relevante?

En lokalafdeling af en fagforening skal ikke have sin egen Facebook-side, medmindre der er en klar ide om, hvad formålet er, hvilket relevant indhold siden skal drives af, og hvem der påtager sig opgaven. Relevant indhold er ikke et bestyrelsesreferat og formandens besøg på det lokale plejehjem. Så er det bedre at lave en gruppe til de fem til syv aktive folk i bestyrelsen og sende et brev eller en e-mail de par gange om året, hvor man skal nå bredere ud.

Det gælder om at bruge de digitale platforme af de rigtige årsager, ikke bare fordi de er der. Sociale netværk forudsætter, at I har et løbende behov for, en interesse i eller en lyst til at kommunikere med jeres kunder. Er man eksempelvis et pensionsselskab med monopol på en bestemt faggruppe, har man brug for at kommunikere med folk i begge ender, når de kommer i arbejde og begynder at spare op, og når de nærmer sig pensionsalderen og gerne vil vide, hvad de har på kontoen.

Derimellem kan der være noget pligtkommunikation, som kan klares med brev eller e-mail. Der er også den mulighed, at man målretter sin annoncering på Facebook og LinkedIn til sine kunder, når man har noget på hjerte. Fordelen ved annoncering er, at det ikke kræver en vedvarende indsats for at få folk til at følge en, men man køber sig til synligheden. Vil man derudover tilbyde kunderne viden og indhold, så skal der tænkes kreativt og afsættes ressourcer til opgaven.

Hvor kan din virksomhed skabe relevans for brugerne?

Sociale netværk er ikke altid svaret på den udfordring, I har. Der kan være andre, mere oplagte måder at håndtere problemerne på – et møde med interessenter, et telefonopkald, en workshop eller et nyhedsbrev. Måske er det slet ikke et problem, som sociale netværk kan være med til at løse.

Hvornår skal man ikke bruge sociale netværk

  • Når man ikke har noget at sige, som også er relevant for andre. Hvis man kun ønsker at kommunikere i form af et årsregnskab eller et bestyrelsesreferat, så skal man ikke oprette en Facebook-side.
  • Når man ikke vil høre på, hvad andre har at sige. Hvis man ikke mener, at kundernes og brugernes mening har nogen betydning, behøver man ikke være med. For langt de fleste giver det dog god mening at overvåge samtalen på sociale netværk og på den måde følge med uden selv at byde ind med indhold.
  • Hvis man ikke har lyst, ressourcer eller nogen ide om, hvorfor man skulle gøre det. Hvis man for eksempel er en investeringsfond, der ikke kan se, hvordan øget kommunikation skulle kunne gavne kunderne eller virksomheden, så er det ikke sociale netværk, man skal bruge. Har man brug for at rekruttere, kan man for eksempel gøre det via medarbejdernes digitale netværk.
  • Hvis man ikke kan sandsynliggøre, at aktivitet i sociale netværk bidrager til virksomheden. Den medarbejder, der vælger at bruge fem ugentlige arbejdstimer eller mere på sociale netværk, skal selvfølgelig kunne forklare, hvad virksomheden får ud af arbejdet.
  • Hvis man ikke synes, at en brandkonto er det rette valg, kan man stadig have både ledere og medarbejdere, der bruger sociale netværk som en del af jobbet.
  • I stedet for at spørge om I skal på sociale netværk, så spørg, om I skal kommunikere? Hvis I ønsker at kommunikere eksternt eller internt, så kan sociale netværk være en del af løsningen, men start med at finde ud af, hvorfor, hvordan og hvad I ønsker at kommunikere.

Artiklen er et redigeret uddrag af bogen ‘Sig du kan li’ mig – indholdsstrategi for sociale medier’, som udkom på Gyldendal Business den 10. oktober 2014. Se originalt indlæg på Kforum

Bogen kan bestilles her

Andre blogindlæg

Skriv en kommentar