Sæt gang i employee advocacy med en digital platform

For nylig så jeg employee advocacy (EA) beskrevet som ’the missing link’ indenfor marketing. Det er ganske rammende. Flere og flere virksomheder ser potentialet i EA. Nogen starter med at træne medarbejdere, andre med at indkøbe en EA-platform, og hos andre igen starter det i ledelsen eller i en entreprenant afdeling. Uanset hvad kan det give god mening at organisere sin EA-indsats, og her kan et EA-software være en del af løsningen. De lægger alle sammen vægt på, at det er nemt for medarbejderne at dele det indhold, som virksomheden, typisk kommunikationsafdelingen, stiller til rådighed. Det kan være indhold fra hjemmesiden eller gode historier, som tidligere kun er blevet delt på intranettet. Det kan også være artikler fra andre kilder, fx medieomtale, spændende rapporter etc.

Kilde: business.linkedin.com/elevate

Nogle af de digitale platforme, jeg støder på i mit arbejde med EA er:

  • Newsio er en dansk platform, som nok er bedst kendt for Danske Bank-casen.
  • Smarp har finske rødder og er i brug hos en række store internationale virksomheder.
  • Amplify, som Hootsuite står bag, og som i Danmark har indgået samarbejde med Infomedia. På deres hjemmeside kan man tage en lille test, der viser, hvor stort EA-potentiale virksomheden har.
  • LinkedIn Elevate – som navnet antyder LinkedIns egen platform til at styrke EA.
  • Pressly – fungerer også som en ’content hub’, hvorfra indhold deles på sociale medier.
  • EveryOneSocial tilbyder på hjemmesiden blogs og cases, fx om Dells brug af employee advocacy og platformen.

Umiddelbart har platformene tre steps: Få medarbejderne på, sørg for godt indhold, og få medarbejderne til at dele indholdet. Hvis ingen af ovenstående passer dig, kan du finde flere på Wikipedia. Tip mig gerne om andre, der skal med på listen.

Kilde: hootsuite.com/products/amplify

5 ting man skal være opmærksom på, når man arbejder med en EA-platform:

  1. Selvom man har en platform, er det stadig vigtigt at træne medarbejdere og klæde dem på til dels at skrive gode tekster og dels at håndtere eventuel kritik
  2. Sæt jeres undervisning i system, fx ved at have tilbagevendende kurser eller webinars på forskellige niveauer – fra nybegynder til firstmover – og anerkend folks indsats ved fx at tildele dem et deltagelsesdiplom.
  3. Gør deltagelsen frivillig – ingen gider dele under tvang. Gør det eventuelt eksklusivt at deltage i starten, så I får fat i de særligt dedikerede.
  4. Virksomheden skal stille godt indhold til rådighed, som folk har lyst til at dele. Hav mere fokus på employer branding og thought leadership end marketing.
  5. Opfordr de særligt aktive medarbejdere til også at dele eget indhold, fx interessante artikler og opslag fra konferencer mm., så de kan blive thought leaders indenfor deres felt.

Andre blogindlæg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag uddrag af min nye bog "Fremtiden tilhører de frygtløse"

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊

Skriv en kommentar