Astrid Haug

Jeg har i mere end 10 år fulgt den digitale udvikling med blogs, sociale medier, virtual reality og Internet of Things. Det er en udvikling, som dagligt bliver ved med at forbløffe og begejstre mig. Internettet har tilføjet en ny dimension til verden, hvilket udfordrer og understøtter virksomheders og organisationers virke. Det er i dette spændingsfelt, jeg befinder mig bedst.

Jeg har tidligere været community manager på Berlingske, og i mit seneste faste job var jeg særlig rådgiver i Kulturministeriet. Jeg har endvidere arbejdet som pressechef på Christiansborg og Københavns Rådhus.

I 2004 deltog jeg i demokraten John Kerrys præsidentvalgkamp. Det var dengang blogs, organisering på nettet og online-fundraising begyndte at spille en rolle i amerikansk politik. Jeg blev fascineret af, hvordan almindelige borgere kunne mobilisere sig imod de store kræfter, der er på spil. Siden har politisk kommunikation og sociale medier dannet parløb i min karriere.

Jeg er medforfatter til bogen Lyt til elefanterne – digital kommunikation i praksis sammen med Anna Ebbesen. I oktober 2014 udkom jeg med Sig du kan li’ mig – indholdsstrategi for sociale medier. I 2016 udkom jeg med ebogen Lederens GPS til sociale medier. Til foråret 2017 udkommer min næste bog, som har digitaliseringen af Danmark som sit omdrejningspunkt.

Jeg er uddannet cand. mag. i Medievidenskab på Aarhus Universitet og er censor i Aarhus samt på SDU. Jeg kommenterer fra tid til anden på sociale medier og politik hos DR, TV2 m.fl.

Astrid holder foredrag om:

Får I nok ud af de sociale medier?

Sociale medier som Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter og YouTube er tidens digitale buzzwords. Men hvordan kan virksomheder og organisationer bedst anvende internettets mange muligheder? Danskerne netværker som aldrig før, mens mange virksomheder og organisationer endnu ikke udnytter nettets potentiale for bedre kunderelationer og medlemspleje optimalt. Med best practice-eksempler fortæller jeg, hvordan virksomheder og organisationer kan professionalisere deres digitale kommunikation og få meget mere ud af sociale medier. Det sker med udgangspunkt i der, hvor jeres organisation befinder sig netop nu.

Digitalt lederskab

Kan du som leder i dag ikke begå dig på sociale medier, bliver det meget svært at lede din forretning ind i fremtiden, som står i digitaliseringens tegn med virtual reality, kunstig intelligens, robotter og Internet og Things. Undgå at blive ramt af digital darwinisme ved at udfordre bekvemmeligheden og ved at være villig til at kannibalisere din egen forretning. Men bare rolig – med bare 5 minutters indsats om dagen kan du blive digital frontløber.

Sociale medier til rekruttering og employee advocacy

Flere og flere finder deres næste job og deres næste kollega via sociale medier. Hvordan kan jeres virksomhed gøre jer interessante på sociale medier, så kandidaterne står i kø for at arbejde for jer? Og hvordan kan jeres medarbejdere anvende sociale medier til at styrke deres faglige netværk og understøtte virksomhedens brug af sociale medier? Det professionelle og private smelter sammen på sociale medier, men det er samtidig vigtigt, at man som medarbejder føler sig tryg ved at begå sig professionelt – og privat – digitalt.

For forespørgsel, kontakt Forfatterforedrag tlf. 35 12 12 99