Sociale medier til ledere

Sociale medier er blevet en væsentlig del af folks daglige medieforbrug. De bliver ikke kun brugt til sjove YouTube-videoer og at dele selfies med vennerne, men også til at få den nyeste faglige viden, finde det næste job og til at styrke eksisterende og skabe nye relationer. Som leder kan du skabe en mindre revolution i organisationen ved at gå forrest.

En undersøgelse fra Altimeter i juli 2015 konkluderer, at brugen af sociale medier kræver, at ledelsen formulerer en vision for sociale medier, der rækker ud over kommunikation og marketing, og som sætter en fælles ramme for medarbejdernes ageren på sociale medier. Sociale medier er nemlig ikke blot et spørgsmål om, hvordan du selv bruger Linkedin, Twitter og så videre. For hvordan kan medarbejdernes brug af sociale medier understøtte virksomheden? I denne artikel ser vi på, hvordan du som leder kommer i gang med sociale medier, og hvordan du håndterer medarbejderens brug heraf.

Men hvordan sætter man så en fælles ramme? Her tænker mange virksomheder straks i at lave restriktioner for, hvordan medarbejderne må anvende sociale medier. Begynd i stedet et andet sted. Hvordan kan medarbejderne bidrage til virksomhedens brand og kundepleje, og hvordan kan I i fællesskab sikre, at alt foregår på en ordentlig og sober måde? Undgå så vidt muligt lange policy-notat, hvis det kan klares med en god dialog og en overordnet ramme, der hedder ”tænk dig om”, som de fx har i SKAT.

Indsatsen kan understøttes med simple greb som at hænge en plakat op i afdelingerne, der viser, hvilke sociale medier virksomheden er aktiv på, eller der kan udarbejdes en lille folder med gode råd til medarbejderne om, hvordan de kan være med til at skabe værdi for deres arbejdsplads på sociale medier. Infoskærme med de seneste tweets eller Facebook-opdateringer kan også skabe opmærksomhed omkring indsatsen på.

Gør medarbejderne til ambassadører

Alle medarbejdere på sociale medier fungerer i princippet som en forpost for virksomheden. Alle medarbejdere kommunikerer med deres omverden. Så hvordan gør man medarbejderne til ambassadører for virksomheden eller sagen på sociale medier? Her er det vigtigt at forstå:

  • At medarbejderne ikke er robotter. De vil først og fremmest ikke dele noget, som ikke passer ind i deres egne sociale medier. Det er mest naturligt for de fleste at dele virksomhedens opslag på LinkedIn, men selv da er der mange, der tøver. Hvorfor skulle jeg gøre reklame for virksomheden?
  • At indholdet skal være gøres relevant for medarbejderne at dele, frem for at lave indhold, der blot er i virksomhedens interesse. Alt fra grafikker til videoer og den nyeste viden indenfor jeres felt.
  • At klæde medarbejderne på til at bruge sociale netværk. Det kan være at give dem input og redskaber til, hvordan de bedst arbejder med deres LinkedIn-profil, hvordan de laver en blog, eller hvordan de får flere Twitter-følgere.
  • At chefer og medarbejdere kan have ret forskellige syn på, hvad man som medarbejder kan skrive om virksomheden på sociale netværk. Man kan undgå en del misforståelser ved at tale sammen om emnet. Sådan kan man også forebygge, at medarbejderne deler de forkerte ting, som fx interne hemmeligheder.

Det giver rigtig god mening at få gjort medarbejderne til ambassadører. For sociale medier bliver i stigende grad betalingskanaler, hvor virksomheders indhold figurerer som sponsoreret indhold. Der er det en ekstra værdi, hvis man i stedet kan få det distribueret via gode ambassadører. Formår man at engagere medarbejderne som ambassadører, behøver man ikke betale for en jobannonce. Men lad være at tro, at I kan få alle med. Fokusér på dem, der kan og vil – og lad så de andre følge trop senere.

Tre bud på, hvordan I får mere ud af jeres rekruttering på sociale medier.

Kom i gang med sociale medier 

Rekruttering er ganske vist HR-afdelingens ansvar, men en kommunikerende og synlig leder kan tiltrække dygtige medarbejdere. Samtidig giver det dig mulighed for at vise, hvad virksomheden står for og giver dig adgang til en masse ny viden og et større netværk. Her er 10 konkrete råd til, hvordan du som leder kommer i gang med sociale medier:

1) Få styr på din Facebook-indstillinger: På Facebook kan man opdele sine venner i lister, så du kan have én slags indhold til din familie og venner, og en anden slags til en bredere kreds af kolleger, konkurrenter, samarbejdspartnere osv. Vær blot opmærksom på, at alt indhold, du lægger på Facebook, nemt kan sprede sig. Så læg ikke noget ud, som du ikke vil kunne stå inde for bagefter. Når du skriver en ny opdatering, vælger du hver gang, hvilken liste du vil vise opslaget. 

2) Brug Facebooks interesse-lister: Dette er en ofte overset mulighed på Facebook, men den er et eminent værktøj til at holde sig orienteret. Find de brands, medier og personer, som kan holde dig opdateret inden for dit felt. Tilføj dem til en interesseliste, og så har du muligheden for at få et samlet overblik over, hvad der rører sig lige nu i din branche.

3) Brug LinkedIn aktivt: Mange bruger kun LinkedIn, når de en sjælden gang skifter job. Det er en skam. Du kan fortælle om din virksomhed, positionere dig som thought leader eller tiltrække nye medarbejdere ved at bidrage med interessant indhold på LinkedIn. Brug både opdateringer og den indbyggede blogfunktion. Gør det spændende for andre at læse.

4) Kom i gang med Twitter: Twitter er et fantastisk redskab til at holde sig orienteret om, hvad der foregår i visse brancher, nicher og interessefællesskaber. Søg på hashtags som #dkpol (dansk politik) #dkbiz (dansk business), eller brug virksomhedens egne hashtags til en kampagne, produkt eller en konference, som fx #givlivetvidere om organdonation. Det kræver dog en intens og vedvarende indsats at gøre et hashtag populært. Skal du for alvor have glæde af Twitter, kan du med fordel bruge Tweetdeck på computeren. Her kan du filtrere i de mange tweets og planlægge tweets til at udkomme senere. 

5) Vælg dit medie. Når du har fået en klar idé om, hvad de forskellige sociale medier egner sig til, så vælg det format, der egner sig bedst til dig. Sørg for at udarbejde supergodt indhold til Twitter, din blog på LinkedIn eller til Yammer, før du spreder din indsats.

6) Lyt med på sociale medier: Sociale medier fungerer som en daglig og gratis fokusgruppe. Begynd med at lytte til, hvad kunderne og potentielle kunder taler om på sociale medier. Hvad siger de om jer, om konkurrenterne, og om branchen? Her kan du bruge forskellige værktøjer, som fx Facebooks interesse-lister eller Tweetdeck til Twitter.

7) Hvad skal du tale om? Find et fokus for din tilstedeværelse på sociale medier, der er forankret i virksomhedens overordnede vision eller formål. Spørg dig selv, inden for hvilket emne du gerne vil gøre andre klogere. Hvor kan du bidrage med viden eller en anderledes tilgang? Det kan her være en fordel at anskue sociale medier som sociale netværk, altså et sted, hvor man udveksler viden og informationer med andre, frem for som et massemedie, så du ikke føler, du skal komme med store visioner i samtlige opdateringer.

8) Gør dit indhold relevant. Hvis du vil have dine opdateringer set, er det afgørende, at du byder ind med relevant indhold i form af billeder, video, grafikker, blogs og artikler. Jobannoncer er også populært indhold.

9) Sæt dig et mål. Det kan være frekvens: Hvor ofte du vil opdatere? Eller et mål om at runde de næste 100 eller 1000 følgere. Det kan også være et mål for engagementet: Hvor mange likes, delinger og retweets modtager du? Disse mål er naturligvis i sig selv ikke et resultat, men de kan være motiverende for at levere en vedvarende indsats.

10) Find dine digitale forbilleder. Hvem inden for dit felt eller branche gør det godt på sociale medier? Hvilken type opdateringer skriver de, hvordan er deres stil – formel, personlig, humoristisk?

2 kommentarer til “Sociale medier til ledere”

  1. Pingback: 5 ting jeg er optaget af lige nu | Astrid Haug

  2. Pingback: Den ultimative guide til det nye LinkedIn – Astrid Haug

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *