Foredrag ved Astrid Haug

Foredragene er oplagte for bestyrelsen, direktionen, ledelsen samt et topleder-netværk eller en konference. Foredraget tilpasses altid virksomheden og publikum.

1. Har jeres kommunikationsstrategi brug for et KRAM?

Der har aldrig før været så mange muligheder for virksomheder til at kommunikere, markedsføre og komme i dialog med kunder, brugere og borgere. Samtidig har der heller aldrig før været så mange parametre at forholde sig til – idet antallet af platforme, indholdsformater og afsendertyper ikke tidligere har været så mangfoldig. Det sætter strategien under pres – og det bliver meget tydeligt, hvis man ikke har et klart sigte og en arbejdsmetode til løbende at analysere, om man er på rette vej. Med min model for strategisk kommunikation, KRAM, hjælper jeg jer med at få øje på nye ressourcer, arbejde agilt med jeres kommunikation, så I kan opnå større effekt med jeres kommunikation. KRAM-modellen er en del af min bog Krise, krudt og KRAM – en ny model for strategisk kommunikation.

2. Fremtiden tilhører de frygtløse - om virksomhedens digitale transformation

Der bliver talt om digital transformation og ny teknologi alle steder, men hvad betyder det for jer, når alle brancher bliver digitaliserede, og der dermed er teknologi i alt? Digitalisering er et spørgsmål om, hvordan vi griber verden an. Om vi frygtsomt overlader det til alle de andre at finde svarene og tage chancer. Eller om vi frygtløst kaster os ud i nye eventyr og finder de rette løsninger i de muligheder, som teknologien medfører. At vi er villige til udfordre bekvemmeligheden og kannibalisere vores egen forretning, så vi ikke bliver ramt af digital darwinisme.

Astrid har i sin bog “Fremtiden tilhører de frygtløse – en guide til den digitale forretningsudvikling” undersøgt, hvordan vi som virksomheder skal navigere i en verden, der bliver mere og mere digital. I dette inspirerende foredrag forklarer hun nogle af de nyeste tendenser inden for den digitale udvikling, som kunstig intelligens, Internet of Things og platformsøkonomi, og giver jer samtidig bud på, hvad de mange forandringer betyder for jer. Foredraget giver lyst og mod til at kaste sig ud i en digital transformation af jeres virksomhed.

Klik dig igennem præsentationen nedenfor for at se alle bogens modeller, udvalgte citater og gode tips.


3. Er jeres virksomhed gearet til de sociale medier?

Aldrig før har en medierevolution gået så hurtigt, som det er sket med sociale medier. På ganske få er er flere milliarder mennesker verden over blevet daglige brugere af tjenester som Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter og YouTube. Det har betydet en kæmpe omvæltning for den måde, forbrugerne researcher og shopper på, samt hvordan man som virksomhed markedsfører sig. På den ene side er det nemmere end nogensinde at nå ud til mange forbrugere hurtigt, på den anden side er brugerne enormt kritiske med deres tid, likes og opmærksomhed.

Foredraget tager jer med i forbrugernes sted – der hvor både unge og ældre deler hverdagens små og store øjeblikke. Det hjælper jer til at forstå, hvordan I skaber fornyet relevans hos kunderne, og hvordan I kan skabe en strategisk forankring for sociale medier. Samtidig giver jeg mit bud på, hvor sociale medier bevæger sig hen, og hvordan I kan rykke med.

4. Er I klar til det digitale arbejdsliv?

To års digitalisering på to måneder. Sådan har Microsofts CEO beskrevet digitaliseringseffekten af corona-krisen. Virksomheder har på ingen tid digitaliseret deres arbejdsplads og fundet nye måder at nå ud til kunderne på. Ting, der ikke før kunne lade sig gøre, fx digitale kundemøder, online-events og hjemmearbejde, er pludselig mulige. Men hvad har vi egentlig lært, og hvad bliver de langsigtede konsekvenser for vores måde at arbejde på, og hvordan fastholder vi de positive forandringer?

Jeg hjælper jer med, hvordan I tager det bedste fra krisen og lærer af det, så vi bliver bedre til at arbejde med forandringer. Så I får det arbejdsliv, I har fortjent, fordi glade medarbejdere fører til glade kunder.

5. Employee advocacy - slip medarbejdere og chefer løs på sociale medier

Folk foretrækker at følge personer frem for brands. Ved at styrke ledelsens og medarbejderes professionelle anvendelse af sociale medier kan I styrke virksomhedens synlighed, brand og rekruttering. Ved at lave spændende opslag, udnytte netværkseffekterne på sociale medier kan I positionere jer som thought leaders indenfor jeres branche og dermed blive en mere attraktiv samarbejdspartner og arbejdsplads.

Employee advocacy (EA) er blevet beskrevet som ’the missing link’ indenfor marketing. Det er ganske rammende. Flere og flere virksomheder ser potentialet i EA. Nogen starter med at træne medarbejdere, andre med at indkøbe en EA-platform, og hos andre igen starter det i ledelsen eller i en entreprenant afdeling. Uanset hvad kan det give god mening at organisere sin EA-indsats, så man dels har et klart formål, og dels får skabt trygge rammer for ens ansatte.

EA er ikke forbeholdt LinkedIn, men kan lige så godt finde sted på Twitter, Facebook, Instagram og Snapchat. Det kommer helt an på målgruppen, formålet og ikke mindst hvad medarbejderne har lyst til.

6. Tech-giganter under pres - på vej mod regulering?

Efter i en årrække at være blevet hyldet er tech-giganterne kommet under et voldsomt pres i EU samt i deres eget hjemland USA. En række lande har allerede indført forskellige former for regulering af tech-giganterne, men det store opgør med deres urørlige juridiske status mangler stadig. Der er politisk enighed om, at de har fået for meget magt, ligesom de anklages for at true demokratiet, privatlivets fred og ødelægge forretningsmulighederne for konkurrenter. Det er altså ikke småting som disse virksomheder bliver beskyldt for at både politikere, eksperter og konkurrenter.
Men hvordan udgør tech-giganterne en trussel? Hvad pønser politikerne på at stille op med tech-giganterne? Og hvilke politiske løsningsforslag er på bordet i hhv. USA, EU og Danmark?
Jeg giver et overblik over de forskellige initiativer samt et bud på, hvilke der er mest gods i.

Kontakt mig for at høre nærmere på astrid@astridhaug.dk eller tlf. 30258035.

Astrid Haug foredragsholder

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag et uddrag af min bog ”UNMUTE dit digitale lederskab”

 

Bogen klæder toplederen på til navigere i en mere digital verden med et regenerativt mindset.  

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊