IMG_2698-1024x768-1-1-1

Foredrag med Astrid Haug

Foredragene er oplagte for bestyrelsen, direktionen, ledelsen samt et topleder-netværk eller en konference. Foredraget tilpasses altid virksomheden og publikum.

  • Undgå greenwashing og greenhushing
  • Er I klar til det hybride arbejdsliv?
  • Er jeres virksomhed med på de nyeste sociale medier?
  • Employee advocacy og thought leadership
  • Sæt dagsordenen med sociale medier

Undgå greenwashing og greenhushing – sådan kan I kommunikere om jeres klima-relaterede indsats

Greenwashing kan og bør undgås. Der er ingen gode undskyldninger for ikke at have styr på sin klimakommunikation. Til gengæld taler vi for lidt om greenhushing, altså de virksomheder, som af frygt for greenwashing ikke fortæller om de klimarelaterede tiltag og deres produkter.

Når virksomheder greenwasher, kan konsekvensen nemlig være, at andre virksomheder trækker følehornene til sig og enten underspiller eller slet ikke omtaler de indsatser, de gør, til gavn for klimaet, af frygt for at blive skudt greenwashing i skoene. Det fænomen kaldes greenhushing. Dermed går disse virksomheder glip af både kundernes og omverdenens anerkendelse ift. de klimavenlige tiltag, som de foretager sig, ligesom de ikke er med til at inspirere konkurrenter og andre brancher til også at være mere ambitiøse på klimaområdet.

Med dette foredrag sætter jeg fokus på, hvordan man kan og må kommunikere om klima-tiltag. Det sker gennem eksempler på både greenwashing, greenhushing og ikke mindst god klimakommunation.

Foredraget er ikke juridisk rådgivning, men giver jer inspiration og perspektiv på emnet.

 

Er I klar til det hybride arbejdsliv?

De fleste virksomheder tillader ovenpå corona mere eller mindre hjemmearbejde. Det betyder, at uanset om jeres medarbejdere er 10% eller 90% hjemme, så er I de facto en hybrid arbejdsplads. Det kræver, at jeres arbejdsgange, kultur, samarbejdsformer samt kundedialog er indrettet til netop det.

Under corona fik mange virksomheder på ingen tid digitaliseret deres arbejdsplads og fundet nye måder at nå ud til kunderne på. Ting, der ikke før kunne lade sig gøre, fx digitale kundemøder, online-events og hjemmearbejde, er pludselig mulige. Men hvad har vi egentlig lært, og hvad bliver de langsigtede konsekvenser for vores måde at arbejde på, og hvordan fastholder vi de positive forandringer?

 

Er jeres virksomhed med på de nyeste sociale medier?

Aldrig før har en medierevolution gået så hurtigt, som det er sket med sociale medier. På ganske få er er flere milliarder mennesker verden over blevet daglige brugere af tjenester som Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter, TikTok og YouTube. Det har betydet en kæmpe omvæltning for den måde, forbrugerne researcher og shopper på, samt hvordan man som virksomhed markedsfører sig. På den ene side er det nemmere end nogensinde at nå ud til mange forbrugere hurtigt, på den anden side er brugerne enormt kritiske med deres tid, likes og opmærksomhed.

Foredraget tager jer med i forbrugernes sted – der hvor både unge og ældre deler hverdagens små og store øjeblikke. Det hjælper jer til at forstå, hvordan I skaber fornyet relevans hos kunderne, og hvordan I kan skabe en strategisk forankring for sociale medier. Samtidig giver jeg mit bud på, hvor sociale medier bevæger sig hen, og hvordan I kan rykke med.

 

Employee advocacy og thought leadership

Employee advocacy (EA) er blevet beskrevet som ’the missing link’ indenfor marketing. Det er ganske rammende. Flere og flere virksomheder ser potentialet i EA.

For brugerne på sociale medier foretrækker at følge personer frem for brands. Ved at styrke ledelsens og medarbejderes professionelle anvendelse af sociale medier kan I styrke virksomhedens synlighed, brand og rekruttering.

Ved at lave spændende opslag og udnytte netværkseffekterne på sociale medier kan I positionere jer som thought leaders indenfor jeres branche og dermed blive en mere attraktiv samarbejdspartner og arbejdsplads.

Nogen starter med at træne medarbejdere, andre med at indkøbe en EA-platform, og hos andre igen starter det i ledelsen eller i en entreprenant afdeling. Uanset hvad kan det give god mening at organisere sin EA-indsats, så man dels har et klart formål, og dels får skabt trygge rammer for ens ansatte.

EA er ikke forbeholdt LinkedIn, men kan lige så godt finde sted på Twitter, Facebook, Instagram og Snapchat. Det kommer helt an på målgruppen, formålet og ikke mindst hvad medarbejderne har lyst til.

 

Sæt dagsordenen med sociale medier

Hvis I gerne vil opnå gennemslagskraft og skabe samfundsmæssige forandringer, er sociale medier en vigtig faktor. Både når det gælder om at aktivere medarbejdere, medlemmer, borgere og om at nå til beslutningstagere.

Selvom det ofte går stærkt på sociale medier, er en dagsorden sjældent noget man ’sætter sig på’ fra den ene dag til den anden. Det tager tid at bygge en troværdig position op, og kravene til opfindsomheden er store.

I dette foredrag viser jeg eksempler på, hvordan man lykkes med at sætte en dagsorden ved hjælp af sociale medier, samt giver jer inspiration til at få jeres dagsorden til at gå viralt.

Kontakt mig for at høre nærmere på astrid@astridhaug.dk eller send sms på tlf. 30258035.

Kontakt mig for at høre nærmere

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag et uddrag af min bog ”UNMUTE dit digitale lederskab”

 

Bogen klæder toplederen på til navigere i en mere digital verden med et regenerativt mindset.  

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊