IMG_2698-1024x768-1-1-1

Foredrag med Astrid Haug

Foredragene er oplagte for bestyrelsen, direktionen, ledelsen samt et topleder-netværk eller en konference. Foredraget tilpasses altid virksomheden og publikum.

  • Undgå greenwashing og greenhushing
  • Er I klar til twin transition? Klimakrisen møder digitalisering
  • Employee advocacy og thought leadership
  • Sæt dagsordenen med sociale medier

Undgå greenwashing og greenhushing – sådan kan I kommunikere om jeres klima-relaterede indsats

Greenwashing kan og bør undgås. Der er ingen gode undskyldninger for ikke at have styr på sin klimakommunikation. Til gengæld taler vi for lidt om greenhushing, altså de virksomheder, som af frygt for greenwashing ikke fortæller om de klimarelaterede tiltag og deres produkter.

Når virksomheder greenwasher, kan konsekvensen nemlig være, at andre virksomheder trækker følehornene til sig og enten underspiller eller slet ikke omtaler de indsatser, de gør, til gavn for klimaet, af frygt for at blive skudt greenwashing i skoene. Det fænomen kaldes greenhushing. Dermed går disse virksomheder glip af både kundernes og omverdenens anerkendelse ift. de klimavenlige tiltag, som de foretager sig, ligesom de ikke er med til at inspirere konkurrenter og andre brancher til også at være mere ambitiøse på klimaområdet.

Med dette foredrag sætter jeg fokus på, hvordan man kan og må kommunikere om klima-tiltag. Det sker gennem eksempler på både greenwashing, greenhushing og ikke mindst god klimakommunation.

Foredraget er ikke juridisk rådgivning, men giver jer inspiration og perspektiv på emnet.

Er I klar til twin transition? Klimakrisen møder digitalisering

Virksomheder kan spille en nøglerolle i twin transition ved at omfavne bæredygtighed og digitalisering i deres drift og produkter. Det sker, når virksomeder på den ene side reducerer deres udledninger og ressourceforbrug med energieffektivisering, affaldsreduktion, ansvarlig indkøb af råmaterialer og nye forretningsmodeller, og på den anden side investerer i digitale teknologier såsom kunstig intelligens, big data og Internet of Things for at forbedre effektiviteten og reducere ressourceforbruget i deres egen drift og hos kunderne. 

Der ligger et stort uudnyttet potentiale i at bruge teknologien i klimakampen. Vi skal ikke vente på den næste store teknologiske landevinding, men komme i gang nu. Når vi ser på nye forretningsmodeller, som belaster miljø og klima mindre end i dag, så kræver de ofte en digital løsning. Det gælder indenfor cirkulær økonomi, deleøkonomi og service-løsninger. 

Men vi skal heller ikke være blinde overfor, at teknologien ikke kun kan løse problemer, men selv kan være et del af problemet. Når store dele af internettet er designet til at sælge os ting, vi ikke har brug for, eller kunstig intelligens bruges til at øge folks forbrug af skærme, spil og dermed både værdifuld strøm, litium og ikke mindst deres tid. 

Employee advocacy og thought leadership

Employee advocacy (EA) er blevet beskrevet som ’the missing link’ indenfor marketing. Det er ganske rammende. Flere og flere virksomheder ser potentialet i EA.

For brugerne på sociale medier foretrækker at følge personer frem for brands. Ved at styrke ledelsens og medarbejderes professionelle anvendelse af sociale medier kan I styrke virksomhedens synlighed, brand og rekruttering.

Ved at lave spændende opslag og udnytte netværkseffekterne på sociale medier kan I positionere jer som thought leaders indenfor jeres branche og dermed blive en mere attraktiv samarbejdspartner og arbejdsplads.

Nogen starter med at træne medarbejdere, andre med at indkøbe en EA-platform, og hos andre igen starter det i ledelsen eller i en entreprenant afdeling. Uanset hvad kan det give god mening at organisere sin EA-indsats, så man dels har et klart formål, og dels får skabt trygge rammer for ens ansatte.

EA er ikke forbeholdt LinkedIn, men kan lige så godt finde sted på Twitter, Facebook, Instagram og Snapchat. Det kommer helt an på målgruppen, formålet og ikke mindst hvad medarbejderne har lyst til.

Sæt dagsordenen med sociale medier

Hvis I gerne vil opnå gennemslagskraft og skabe samfundsmæssige forandringer, er sociale medier en vigtig faktor. Både når det gælder om at aktivere medarbejdere, medlemmer, borgere og om at nå til beslutningstagere.

Selvom det ofte går stærkt på sociale medier, er en dagsorden sjældent noget man ’sætter sig på’ fra den ene dag til den anden. Det tager tid at bygge en troværdig position op, og kravene til opfindsomheden er store.

I dette foredrag viser jeg eksempler på, hvordan man lykkes med at sætte en dagsorden ved hjælp af sociale medier, samt giver jer inspiration til at få jeres dagsorden til at gå viralt.

Kontakt mig for at høre nærmere på astrid@astridhaug.dk eller send sms på tlf. 30258035.

Kontakt mig for at høre nærmere