Det er morgen på kontoret. Mailboksen er pakket med nyhedsbreve, mails fra kunder, medarbejdere eller kollegaer. Morgenrutinen starter i den lange kø ved kaffemaskinen. Møderne hober sig op i kalenderen, og så er du allerede bagud med sidste uges opgaver.
Det kan være en hård start på dagen. Derfor bliver det ikke lige i denne uge, du starter din innovative rejse. Næste uge eller måske i januar.
Jeg forstår det godt. Et innovativ arbejdsmiljø kommer ikke af sig selv. Derfor bliver nogle af rutinerne nødt til at blive skiftet ud. Det kan både betyde helt små og store ændringer.
Jeg har samlet 10 værktøjer til, hvordan du kan gøre hverdagen mere effektiv, så du kan finde tid til at være innovativ og gøre det rigtige, ikke bare udføre en lang række opgaver på to do-listen. Kom væk fra alt det, du plejer at gøre – og kom væk fra de der opgaver, du bruger for meget tid på i dag. Jeg håber, det kan inspirere dig til at prøve nye ting af på kontoret.
En af de ting jeg selv har gjort, er at booke møder med mig selv. Jeg afsætter nogle timer om ugen på at følge op på de ting, som får mig i et kreativt mindset. Holde styr på trends, læse udvalgte nyhedsbreve, undersøge de førende på markedet eller brainstorme på nye tiltag. Og til tænke over mit næste skridt. I Trello har jeg et overblik over teamets opgaver, ligesom jeg har overblik over mine egne projekter og kunder. På Slack har vi den daglige kommunikation i teamet. Selvom vi er et lille team, sparer det os tid og giver bedre overblik samt dynamik i teamet.
Dyk ned i de 10 tiltag nedenfor og find lige dét, som du har brug for til at kickstarte din innovative rejse.
10 idéer til at være mere innovativ på arbejdspladsen
1. Færre mails og flere platforme
Det røde tal i mailboksen stiger og stiger. Det er sjældent motiverende, når mails tikker ind, og du aldrig kommer i bund. Skær de overflødige frem-og-tilbage mails væk, og brug de interne sociale platforme. På kontoret bruger vi Trello og Slack, mens andre sværger til Yammer. Det eneste krav er, at alle medarbejdere bruger det. Ellers ryger fidusen.
2. Tag på inspirationstur i Danmark
Du behøver ikke tage til Silicon Valley for at blive tech-inspireret. Der er masser af spændende tiltag i Danmark. For noget tid siden tog mine medarbejdere og jeg på inspirationstur rundt i landet. Vi besøgte bl.a. Odense Robotics, som var en stor oplevelse, der gav nye viden og nye idéer. Nogle gange kræver innovation, at man ser noget helt andet og møder nye mennesker. Hvis I ikke har mulighed for at tage Danmark rundt, så er der også andre muligheder. Tag på teambuilding-tur i inspirerende omgivelser eller besøg jeres samarbejdspartnere. Det kan varmt anbefales at komme ud af huset.
3. Find nye legekammerater
Måske er det lidt i tråd med ovenstående. Og så alligevel ikke. For når man vil være innovativ, så er sparring altafgørende. To hjerner tænker bedre end en – og især dem, der ikke sidder ved siden af hinanden hver dag. Indgå nye samarbejder. Det kan være jeres nuværende samarbejdspartnere, et startup, studerende, en udenlandsk pendant til jer, eller måske I kan begynde at samarbejde med jeres værste konkurrenter?
4. Inddrag kunder og medarbejdere på sociale medier
Det kan være svært at begå sig, når man for første gang skal begive sig ud i SoMe-landskabet professionelt. Men det betaler sig over tid at få medarbejderne til at opbygge et stærkt netværk online, til at skabe indhold og dele det med kunder, kommende medarbejdere osv. Find frem til din egen stemme på sociale medier, og hvad du kan berige netværket med. På den måde får du så meget mere igen.
5. Konkurrencer, der forener borgere og virksomheder
De fleste mennesker er i mindre eller højere grad konkurrencemennesker. Hvis du kan få anderkendelse ved at vinde en konkurrence, er de fleste med på idéen. Men endnu bedre er konkurrencer, der både forener medarbejderne og kunder. Tjek Erhvervsstyrelsens tiltag, hvor de udfordrer borgere og virksomheder til at løse udfordringer gennem innovation. Eller tjek Googles konkurrence om en månelanding. Hvad er jeres moonshot?
6. Sæt digitalisering på dagsordenen en gang om måneden
Jo, innovation kan godt sættes i system. Det skal ikke være ustyret, så længe alt ikke reduceres til excel-ark. Hvis innovation skal på dagsordnen, så kræver det, at der sættes øget fokus på digitale løsninger. Det kan være virkelig effektfuldt at have digitalisering øverst på dagsordenen en gang om måneden eller på hvert ledelsesmøde – og husk konkrete mål på, hvor I er nu, og hvor I er på vej hen.
7. Omvendt mentor-ordning eller unge-panel
Brug de unge i firmaet. Det er altid godt at lytte på de unge. Overvej at opstarte et ungdoms-panel, som består af de mest udfordrende og innovative kræfter, I har. Eller hvad med en mentorordning, hvor læringen går begge veje, så de unge giver feedback til de ældres digitale brug, og samtidig kan dele ud af deres erfaring.
8. Data i realtid – viden om brugernes digitale adfærd
Tag beslutninger ud fra data i realtid. Hvilke data har I adgang til, og kan I analysere dem i realtid? Hvilke data ville hjælpe jer med at træffe bedre beslutninger? Alle, der har en hjemmeside, har et Google Analytics dashboard, der viser, hvor mange besøgende, hjemmesiden har, hvor længe de bliver der, og hvilke sider de opholder sig på. En anden type data i realtid er fra sociale medier. Her kan I holde øje med, hvad der er populært indhold lige nu, hvilket indhold der klarer sig bedst, samt hvad folk siger om jer. Opsæt fx skærme med live dashboards i jeres lokaler, hvis det vel er mærke er tal, der forbedrer forretningen. Fx ventetid ved telefoner, kundetilfredshed, produktionshastighed, medarbejdertilfredshed etc.
9. Leg konsulent for en dag
Konsulentbureauerne vokser og vokser, og konsulenterne er en oplagt prügelknabe, når der skal spares eller skældes ud på nogen. Men man kan faktisk lære meget af arbejdsgangen på et bureau. Sæt et par timer af om måneden til at analysere trends og udvikling i det digitale landskab. Konsulenter bruger ofte modeller og værktøjer for at generere nye idéer. Stil fx jer selv spørgsmålet – hvis vi nu skulle starte virksomheden forfra i dag, hvad skulle vi så gøre? Eller hvordan ville jeres værste konkurrent se ud? Eller se på hvilke teknologiske trends, der påvirker jer – fra kunstig intelligens til droner, 3D print og blockchain. Eller lav en mini-sprint-session.
10. Brug video til vidensdeling
Til tider kan det være uoverskueligt og trættende at holde lange seminarer og kurser. Især når indholdet bliver praktisk. Hvad med at få alle jeres eksperter i firmaet til at optage en vejledning på en video? Det kan være med fokus på de mere praktiske ting som nye systemer eller info om data-etik. Spred derefter guide-videoerne ud til alle medarbejderne – og så kan de selv vælge, hvornår de har tid til at se det. På den måde opbygger I jeres egen interne video-skole. Overvej, om noget af indholdet ligeså godt kan deles med kunderne online.
Pingback: Jo, du kan godt være kreativ og social online - Astrid Haug