4 Slack cases: Bliv klogere på platformens fordele og ulemper


Da jeg første gang blev introduceret for Slack i mit tidligere arbejde, var jeg klart blandt skeptikerne. Hvad skulle vi dog bruge sådan en platform til, nu hvor mails fungerede helt fint i forvejen? Hurtigt overtog Slack dog størstedelen af den interne kommunikation, og jeg har ikke set mig tilbage siden. Her hos Astrid har vi for nyligt åbnet vores egen Slack-konto, som sagtens kan anbefales, selvom man er et lille team.

Slack er et af de fremadstormende softwares, som tilbyder virksomheder en platform til kommunikation og deling af indhold. Med IBM, BBC og Oracle blandt sine 8 mio. kunder på verdensplan har Slack slået sit navn fast.

Jeg kunne lave en for- og imod-liste over, hvorfor virksomheder skal vælge Slack – eller ikke vælge det. Men jeg har i stedet lagt opgaven ud til fire tech-savvy typer, der bruger platformen i deres daglige arbejde.

Fire meninger om Slack

Annemette Traberg Stenson, Digital Lead, Goodiebox
Bruger Slack til intern kommunikation og har desuden to kanaler til ambassadører samt én til kommunikation med eksternt bureau

“Slack er supergodt til hurtige beskeder og spørgsmål, generel info fx “husk, der er gæster i huset i dag” eller “kantinen er lukket i morgen” og sjove links. Det gør at flowet af info-emails bliver reduceret. Det er også positivt, at man hurtigere kan få fat i kollegaer, som sidder i den anden ende af landet, hvis nogen er ude af huset til møder, eller hvis man har kollegaer i andre lande. Det er også meget nemt at oprette grupper til forskellige teams.”

“Men man kan også hurtigt blive distraheret. Det lille røde ikon viser ikke, om en besked er til dig personligt eller til alle. Man kan også hurtigt være med i for mange slack-grupper i virksomheden og bruge tid på at forholde sig til alle mulige beskeder, man egentlig ikke har noget at gøre med.”

Allan Kortbæk, Brand Activation Coordinator, Momondo
Bruger Slack til intern kommunikation

“Folk er tættere forbundet med Slack. Der er kommet en tendens til at bruge Slack fremfor mails, og her kan en ulempe være, at man glemmer at følge op på ting i Slack – måske fordi man ser det som en uofficiel kanal, hvorimod mails er mere formelle. Personligt synes jeg ikke, at det er et stort problem – jeg synes, at Slack gavner og styrker kommunikationen. Det kan være med til at skabe og opretholde gode relationer mellem kollegaer.”

Caroline May, Business Development, Falcon.io 
Bruger Slack til intern kommunikation

“Slack er nemmere end mail, fordi det er tidssparende og nemt at finde frem til personer eller grupper. Det er også et sted, hvor du kan være uformel med dine kollegaer, da beskederne ofte er kortere end en mail. Grupperne fungerer godt, også til sociale arrangementer. Vi skulle fx på Roskilde. Og med en Slack-gruppe behøvede vi ikke være linket på sociale medier for at koordinere. Men på grund af den uformelle tone, som Slack lægger op til, kan der også være meget pjat – vi sender fx mange gifs rundt til hinanden.”

Bjarke Kristoffersen, Marketing Manager, Preely
Bruger Slack til intern kommunikation og projektstyring

“Vi bruger Slack til den daglige kommunikation og til opfølgning på vores forskellige arbejdsområder. Desuden har vi en lang række integrationer, der giver os mulighed for at holde styr på vores arbejde som fx Google drive og Youtrack. Det er en nem måde at kommunikere med mine kollegaer i Polen, eller hvis nogle medarbejdere er OOO (out of office, red.). Det bedste ved Slack er hurtigheden ved at dele forskellige ting med hele teamet eller med specifikke personer. Og så bruger vi selvfølgelig Slack til at organisere bordfodbold med de andre kontorer på Rainmaking Loft.”

Fire andre anbefalinger

Det fremgår tydeligt i citaterne ovenfor, at Slack i mange tilfælde er en erstatning for interne mails. Her kommer yderligere et par anbefalinger til at få det optimale ud af Slack:

1. Opret kanaler med klart definerede formål – eller for specifikke teams. På den måde er det lettere at skelne mellem, hvilke beskeder der hører til hvor.

2. Pas på med “always on”-kulturen. Lav en aftale om, hvilke tider på døgnet det er acceptabelt at sende beskeder på Slack. Opfordr desuden medarbejderne til at logge af, når de holder fri eller er på ferie. En anden god idé er at bruge ‘Don’t disturb’-funktionen.

3. Aftal, hvilken information der hører til på mail og på Slack. Hurtige beskeder om, at et møde er rykket eller smårettelser til en opgave, er fint til Slack – men en vigtig kontrakt eller et stort Excel-ark er bedre at have på mail eller på et drev.

4. Hvis feedback bliver givet på Slack, så sørg for, at den er lige så præcis i sproget, som hvis det havde været en mail. Og som modtager af feedback skal du følge op på samme måde, som du ville have gjort på mail eller personligt.

Senere tilføjet: Da Astrid delte dette indlæg på sin LinkedIn, fik vi en masse god feedback. Der var et par stykker, der udtrykte bekymring ift. Slack og datasikkerhed. Vi modtog blandt andet link til denne artikel, som jeg bestemt vil opfordre dig til at læse, hvis du er interesseret i, hvordan Slack bruger dine data. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *