8 tips til det hybride arbejdsliv

Det hybride arbejdsliv er kommet for at blive. Men det er for mange sværere end det helt fysiske eller helt digitale, som vi blev relativt gode til under corona. Nu står vi overfor en ny virkelighed: Hvordan arbejder vi godt sammen, når nogle er på kontoret og andre arbejder hjemmefra? 

En rapport fra Rambøll har peget på, at 2-4 hjemmearbejdsdage er den nye norm på det danske arbejdsmarked. Om det fortsætter sådan, er et godt spørgsmål. Men det er et klart tegn på, at corona-nedlukningerne har en varig afsmitning på vores arbejdsliv.  Det er altså lige så ekstremt at kræve alle kontor-medarbejdere tilbage 5 dage om ugen som at gå all-in på digitale med 5 dages hjemmearbejde. 

Hos Apple har medarbejderne igangsat en underskriftsindsamling mod virksomhedens politik for hjemmearbejde. Virksomheden kræver nemlig, at de ansatte er på kontoret tirsdag og torsdag, samt endnu en dag efter eget ønske. Medarbejdergruppen, som kalder sig Apple Together, mener, at de er mere glade og produktive, hvis Apple tillader større fleksibilitet. 

Der er ikke én måde at løse dette på. Der er ikke nødvendigvis én løsning, der passer til jeres virksomhed. Lad det i stedet være op til de enkelte teams at rammerne for, hvordan man bedst opnår resultater. Det råd kommer fra Microsofts CEO Satya Nadella i et interview til Harvard Business Review. Her peger han på to megatrends, nemlig det hybride arbejdsliv og ’the great reshuffle’, hvor folk ikke bare overvejer, hvordan de arbejder, men også hvorfor de arbejder. Det vil fundamentalt ændre de strukturer, vores arbejdsliv og arbejdsmarked bygger på. Derfor skal vi ifølge Nadella ikke være dogmatiske nu, da de nye normer tager tid om at falde på plads – eller måske aldrig står helt stille. Hver manager og individ skal finder de rette arbejdsnormer for teamet, afhængig af folks situation på hjemmefronten, transporttid mm.

Microsoft CEO Satay Nadella i interview med Harvard Business Review 

Her kommer 8 bud på, hvordan man kan arbejde bedre hybridt: 

  1. Beslut jer for at lave den bedste hybride arbejdsplads ever. Sørg for at de digitale mødedeltagere føler sig inkluderet. De kan måske tildeles en anden rolle end de fysiske deltagere, som en slags vandhul, der ser mødet udefra og kan samle op undervejs på det, de hører. Byd velkommen til dem, lav eventuelt nedslag hver 15. minut i mødet for at få dem med. Hvis der er small-talk i rummet før og efter mødet, så sørg for at de digitale deltagere også kan være del af det.
  2. Brug digitale værktøjer, der binder folk sammen på tværs af de fysiske og digitale deltagere. Det kan være afstemninger og wordclouds med Slido eller lignende, eller visuelle samarbejdsværktøjer som Miro, Trello mm., som kan tilgås via pc eller mobil. 
  3. Få nu styr på teknikken. Både når folk sidder hjemme og i mødelokalet på konotret. Dårlig lyd og video ødelægger den gode stemning. Det er kommet for at blive, så det kan betale sig at finde en god løsning. 
  4. Arbejde er heldigvis mere end møder. Så hvis I slet ikke kunne afholde møder, hvordan skaber I så resultater og fremdrift? Her kan man bruge en række digitale samarbejdsværktøjer som Slack, Yammer, Google Docs etc. Det gælder om at flytte fokus fra synkron kommunikation, som møder og telefon, til mere asynkrone og dermed fleksible kommunikationsformer, som fx email eller chat-beskeder.
  5. Kan vi skabe menneskelige relationer, selvom vi ikke alle sammen er på kontoret hver dag? Ja. Det kan dels styrkes digitalt via samarbejdsværktøjer, samt ved at aftale, hvornår I ses fysisk. Er én gang om måneden passende, én gang om ugen, eller hvad er egentlig jeres behov? Her skelnes mellem nærmeste medarbejdere, team og den større afdeling eller hele virksomheden. 
  6. Er I klar til at være remote-first? Nogle virksomheder vælger at sige, at hvis én medarbejder er online, så er alle i mødet online. Det er simpelthen nemmere end hybrid, men også lidt uvant, at folk, der møder ind på arbejdspladsen, sidder med hver deres sæt høretelefoner og deltager i det samme møde. Det er dog et syn, vi lige så godt kan vænne os til. 
  7. Mød nye mennesker i virksomheden, også online. Hvad med en slags chatroulette, hvor medarbejdere på tværs af virksomheden taler online med en tilfældig person i 10-15 min? Direktøren deltager naturligvis også. Hvis I ikke har et godt intranet med profiler, så brug LinkedIn til at finde kolleger i din virksomhed, som du gerne vil sparre eller tale med. 
  8. Husk at holde fri. Bagsiden af det hybride arbejdsmarked er, at man altid er på. Sæt grænser for din arbejdstid. Hvis du synes arbejde og fritid flyder for meget sammen, så prøv en uges tid at tjekke, hvor meget du arbejder, og hvor meget du eksempel tjekker mails, besvarer telefoner med mere i løbet af en dag. Det kan give dig er grundlag for vurdere, om du arbejder for meget, om arbejde og privatliv flyder sammen, og om du skal skrue ned for at tjekke telefonen uden for arbejdstid. En del af presset kan måske afhjælpes ved at tjekke telefon og mails i intervaller frem for konstant. I Portugal stadfæster en ny lov, at chefen ikke må forstyrre dig udenfor almindelig arbejdstid. Men vi behøver ikke vente på en ny lov, vi kan starte på vores egen arbejdsplads. Start f.eks. med at bruge et gammeldags vækkeur, så du ikke går i seng med og vågner med mobilen.

Bøger til inspiration:

It Doesn’t Have to Be Crazy at Work af Jason Fried

UNMUTE dit digitale lederskab af Julie Kristine Strange og Astrid Haug (😇)

Work remotely af Anastasia Tohmé og Martin Worner

I didn’t do the thing today af Madeleine More

4 bøger

Kom til konference om fremtidens topleder 23. sep. 2022 i København

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *