Mange virksomheder taler for meget om sig selv og for lidt om det, som brugerne i deres hverdag går op i. Det gælder også på klimaområdet, hvor mange virksomheder kommunikerer defensivt. Med den megen fokus på dokumentationskrav og målinger kan klimakommunikationen godt blive lidt for meget ‘fejen for egen dør’ og afsenderorienteret. Jeg har derfor en mission om at virksomheder skal rykke længere op ad værditrappen.
Hvordan bruger man så den grønne værditrappe? I kan bruge den til at analysere, på hvilke trin jeres nuværende kommunikation kan placeres. De fleste virksomheder er mest på trin 1 og 2, særligt fordi klimarelateret kommunikation fortsat er noget, mange er i gang med at øve sig på. Dernæst kan I bruge den til at lægge en strategi for, hvordan I kan kommunikere til jeres målgrupper på de fire trin.
Forhåbentligt kan værditrappen hjælpe jer med at analysere, hvad I med fordel kan have mere fokus på, samt hvad I allerede har godt styr på. Der er ikke en facitliste eller en fem-punkts-plan til dette, da det afhænger af en række forhold så som formålet med at kommunikere, hvilken branche man er i samt hvilke målgrupper, man ønsker at nå ud til. Det kan i en kommunikationsstrategi være en fordel at læne sig ind i det, der allerede virker og gøre mere af det, fremfor altid at fokusere på det, der ikke virker. Det kan f.eks. være, at man stiller sig tilfreds med den målgruppe, man har og skaber endnu bedre produkter til og oplevelser for dem. Man kan også opgradere indsatsen på de kanaler, som allerede virker eller lave mere af den type indhold, som man har oplevet succes med tidligere.
Trin 1 er der, hvor man primært har fokus på at sælge sit produkt og særligt på dets klimarelaterede kvaliteter. Med grøn marketing mener jeg kommunikation og markedsføring, som er centreret omkring et produkt eller service med henblik på salg.
Trin 2 handler om, at man fortæller om alt det, man som virksomhed gør for klimaet. Man brænder for den grønne omstilling, og man vil rigtig gerne fortælle om det – fra 2030-planer til konkrete indsatser for medarbejdere, leverandører osv. Det handler om at hæve sig op over produkterne og fokusere på, hvad man står for som virksomhed.
På trin 3 sætter man som virksomhed fokus på, hvordan man kan hjælpe forbrugerne med at træffe mere klimavenlige valg og få en mere grøn hverdag. Her kan man fokusere på, hvordan man med det grønne valg udvider kundernes muligheder og perspektiv på, hvordan man lever et godt liv.
På trin 4 sætter vi fokus på, hvordan virksomheden sammen med borgerne eller forbrugerne kan skabe en bæredygtig verden. Kan vi starte en bevægelse, sammen skabe politisk pres, ændre normerne?
Fælles for trin 3 og 4 er, at de flytter fokus fra jer som virksomhed til kunderne og omverdenen. Det sker ikke for at dække over jeres manglende klimatiltag, men fordi det måske ikke er så spændende at høre om jer i længden, og fordi grøn livsstil ikke i sig selv er nok. Den grønne værditrappe understreger vigtigheden af, at god klimakommunikation skal tage afsæt i modtagerne, ikke udelukkende i hvad der er vigtigt for jer.
Læs mere om den grønne værditrappe i bogen Klimakommunikation – fra greenwashing til bæredygtig forretning (2. udgave, 2024)