I går d. 27. januar 2015 lancerede Snapchat Discover – nyheder skræddersyet til Snapchat fra 11 store mediebrands: CNN, MTV, Vice, MTV, Cosmpolitan m.fl. Her er mine 5 pointer om Snapchat Discover.
1) Win-win
Discover er først og fremmest godt nyt for de traditionelle medier, der kæmper med at nå den yngre målgruppe, som Snapchat har suverænt godt fat i. Og så er det en måde for Snapchat at kapitalisere på den rekordstore succes, de har haft med at tiltrække brugere. CNN får fx deres indhold på Discover sponsoreret af BMW, og Snapchat får så en andel i de indtægter, disse mediebrands har. Det ligner en win-win.
2) En lukket klub
Indtil videre er det kun store udvalgte amerikanske medier som CNN, Yahoo News, Vice og MTV, der er på servicen, og det bliver interessant at se, hvordan de vil brede den ud til andre medier og på andre sprog, eller for den sags skyld til andre typer brands.
3) En længere rejse
Discover kommer i forlængelse af, at Snapchat i efteråret 2014 gjorde det muligt for store brands at vise reklame-videoer på tjenesten. Det skræmte ikke brugerne væk, så nu tager de skridtet videre med Discover.
4) Indhold fungerer godt
Det indhold, der er lagt op fra begyndelsen af, fungerer godt. Det er lavet udelukkende med henblik på Snapchat og mobil-formatet, så det er nemt at læse, se og navigere i. Det er både helt korte og længere artikler, og så selvfølgelig masser billeder, video og grafiske elementer.
5) Discover er ikke socialt
Snapchat selv siger, at Discover ikke er et socialt medie. det er ikke brugerne, der vælger indhold til hinanden, men redaktører. Det kommer også til udtryk ved at man ikke kan dele indholdet i Discover, hverken som snap eller story, eller til andre sociale medier, hvilket er en modtrend til alle andre sociale medier. Og så er det ikke tilpasset den enkelte bruger, som vi kender det fra andre sociale medier. Does one size really fits all?
Denne historie om Hillary Clintons fravær på sociale medier ville jeg gerne have delt på Snapchat eller andre sociale medier. Det kunne jeg ikke – og snart er den væk.
Læs mere om Discover på Techcrunch og Wired
Pingback: Nye netmedier giver de gamle baghjulmediekursus.dk