Få succes på sociale medier med en indholdsstrategi

bog_forside_kvadrat
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookPin on PinterestGoogle+Email to someonePrint this page

En indholdsstrategi er svaret på den udfordring, som mange små og mellemstore virksomheder står med. Hvis man finder formlen på, hvordan man laver indhold, som engagerer folk, har man også svaret på, hvordan man skaber værdi for virksomheden på sociale medier.

Et typisk scenarie for en dansk virksomheds brug af Facebook ser ofte sådan ud: Virksomheden har været på Facebook i seks måneder. Der er 815 likes, hvoraf 200 er venner, medarbejdere og familie. Opdateringerne og engagementet er gået i stå.

Det sker, fordi man vælger nogle platforme – fx Facebook og Twitter – og så tror man, at man har en strategi for sociale medier. Men man har ikke gjort sig så mange tanker om, hvilket indhold der skal drive indsatsen. Hvordan vil man gøre sig relevant over for målgruppen? Og hvad skal ens indhold gøre for forretningen? Typisk er der ikke afsat budget til at producere det rette indhold. Så man tager, hvad man kan finde hist og pist – og så undrer man sig over, at der ikke er nogen effekt af at bruge sociale netværk.

Man kan også spørge, hvad det er, folk skal dele, linke til og kommentere, hvis der ikke er noget relevant indhold. Hvad skal man annoncere med eller søgemaskine- optimere på, hvis ikke på godt indhold?

Indholdsstrategien tager afsæt i brugernes virkelighed og har til hensigt at give dem relevant viden og indhold. Det kan være alt fra en kort tekstopdatering til en opdatering med grafikker, billeder og links. Det kan være links til blogindlæg, artikler, rapporter, infografikker, billedgallerier eller en video. Med en indholdsstrategi undgår man at skyde med spredehagl i sociale netværk, men kan fokusere sin indsats og på den måde opnå bedre resultater med de ressourcer, man har til rådighed.

Jeg ser arbejdet med en indholdsstrategi som en proces i fem faser, som er beskrevet nærmere i min bog Sig du kan li´mig – indholdsstrategi for sociale medier (udkommer på Gyldendal Business oktober 2014). Faserne er ikke hermetisk adskilte, men følger man modellen, undgår man det typiske forløb, hvor man for tidligt i processen vælger platforme og ikke får taget hånd om formål, relevans, indhold, en plan og nogle mål samt organisationen.

 

En indholdsstrategi er mere end blot en liste over det indhold, man har tænkt sig at publicere. Kristina Halvorsen, anerkendt indholdsstrateg og forfatter til bogen Content Strategy for the Web, sammenligner en indholdsstrategi med at styre et bageri. Der er mange ting at tage hensyn til. Du har nogle ansatte, udstyret er dyrt og kan gå i stykker, der er forskellige varer på hylderne, du skal have styr på økonomien og gerne have et overskud. Content marketing svarer til, at man laver en lækker kage til en fest, skriver Halvorsen. Man kommer med indhold, men sætter ikke kursen.

Figur001_copyright

Om du har brug for en indholdsstrategi i din virksomhed, afgør du naturligvis selv. Man kan have gavn af en indholdsstrategi, hvis:

  1. I gerne vil arbejde strategisk med sociale netværk, dvs. gå målrettet efter resultater, der styrker jeres forretning i det lange løb.
  2. Jeres indsats på sociale netværk i dag ikke fungerer. Så er det typisk, fordi der ikke bliver fokuseret på indholdet.
  3. I mener, det kan gavne jeres virksomhed at kommunikere, videndele og indsamle viden om brugernes behov.
  4. I gerne vil sætte en dagsorden og bringe jeres budskaber i spil.
  5. I har et mål for jeres kommunikation, der rækker ud over at sælge produktet.
  6. I gerne vil have en ramme for jeres indsats på sociale netværk, som er uafhængig af de enkelte netværk – hvis Facebook lukker i morgen, har I stadig et sigte med jeres sociale netværk.
  7. I er trætte af konkurrencer og kampagner, der fungerer som en yoyo-kur for jeres brugeres engagement i sociale netværk. Med en indholdsstrategi kan I få skabt et bedre flow i jeres opdateringer.
  8. I gerne vil opnå en bedre kobling mellem sociale netværk og jeres øvrige kommunikationsplatforme. Her er formål og indhold det, der binder indsatsen sammen.

Blogindlægget er et uddrag fra bogen “Sig du kan li´mig – indholdsstrategi for sociale medier”, som udkom på Gyldendal Business oktober 2014. Bogen kan købes her