Take aways fra Web Summit 2016

Tech-konferencen WebSummit med 53.000 deltagere blev skudt i gang i Lissabon i forgårs. En åbningsceremoni hvor både Mogens Lykketoft og Joseph Gordon-Levitt gjorde deres entré.

I går var den første rigtige dag på konferencen, og nedenfor har jeg samlet nogle dugfriske take aways til dig fra dag 1. De tager afsæt i tre af de oplæg, jeg overværede.

Kampen om video views

Hvem: Gary Briggs (CMO, Facebook)

Hvad: Større fokus på videoindhold på Facebook. Og særligt fokus på at få flere “almindelige” mennesker til at bruge Facebook Live.

Hvorfor: Dels på grund af kampen om flest video views, hvor Facebook (der ejer Instagram), Google (der ejer Youtube), Twitter (der ejer Periscope) og Snapchat kæmper mod hinanden. Og dels fordi der i dag ikke er nok, der bruger Facebook Live. Det vil Facebook lave om på ved at inspirere til, hvordan du som almindelig bruger kan kaste dig ud i Facebook Live. Det gør de ved at dele tips & tricks samt udvalgte live videoer her.

Disse to artikler fra hhv. NiemanLab og The Verge understøtter, at Facebook har en målsætning om, at platformen i fremtiden skal være præget af langt mere videoindhold, end det er tilfældet i dag.

Endnu mere video, video, video… 

Yes, vi fortsætter i videosporet.

Hvem: Paneldebat med Suchit Dash (President, Dubsmash), Michael Litt (Co-Founder & CEO, Vidyard) og Melissa Ward (Managing Editor, Target Marketing).

Hvad: Fokus på hvordan videoindhold har udviklet sig. Hovedpointerne var, at:

  • Måden vi interagerer med kameraet på har ændret sig.
  • Brugerne laver indhold, og viser mere råt og ufiltreret indhold.
  • TV-reklamer var førhen den eneste mulighed for video marketing. Nu har vi masser on demand video services. Og brugerne vil rigtig gerne konsumere indholdet, men det skal være on demand. Vi vil se det, når det passer os.
  • Forskellige platforme betyder forskellige formater. Hvad konsumerer brugerne på platformen? Hvorfor bruger de tid der? Husk konteksten og lav dit indhold derefter.
  • Mange virksomheder er bange for at gøre brugerne til medskabere af indholdet. Slip kontrollen og bliv overrasket over, hvad du kan få ud af det.
  • Vi skal huske at spørge brugerne. Hvad betyder video for jer? “People are human”. Giv dine medarbejdere og kunder lov til at bruge video på den måde. Det indhold du sender ud til brugerne må for guds skyld ikke virke automatiseret.
  • Keep it short! Maks 90 sekunder – og hav in mente, at vi ser video, når vi er på toilet“More people need to be considered about that”, lød det fra panelet.
  • Video skal være i top 2-3 over, hvad du skal fokusere på. Det eksploderer og det er en massiv tendens, der bliver. Også blandt de ældre brugere. Med andre ord: “You have to look at yourself as a video company” 
  • Gør det let for dig selv. Det behøver ikke at være top god kvalitet. Start med at producere video. Download en app. Giv brugerne lov til at lave indhold. Mål på det. Evaluér. Start forfra.

Annoncering anno 2016 – hvilke forandringer skal du være opmærksom på?

Hvem: Paneldebat med Maurice Levy (Chairman & CEO, Publicis Groupe), Gary Briggs (CMO, Facebook), Tom Davis (CMO, Forbes) og Tom Dotan (Reporter, The Information).

Hvad: Fokus på følgende forandringer der præger reklamelandskabet:

  • Effektmåling: Vi kan måle vores kommunikation meget nøje i dag. Hvordan reagerer brugerne på vores budskaber? Det skal vi evaluere og korrigere vores indsats efter.
  • Kreativitet har ændret sig: Du kan skabe indhold, som vi bringe dit brand og brugeren sammen på en helt anden måde end før sociale medier. Og da vi bruger så meget tid på mobilen, på en lille skærm, skal indholdet udformes på mediets præmisser. En af pointerne var, at TV-reklamer IKKE fungerer på Facebook.
  • Relevans og timing er altafgørende: Reklamer kan være mere relevante for brugerne end nogensinde før grundet muligheden for targeting. Men husk også at tænke tid og sted: Data om hvad din målgruppe laver på et bestemt tidspunkt. Det skal du kreere dit indhold ud fra, og heri ligger et kæmpe potentiale for virksomheder. Hvis du kaster en reklame i hovedet på dine brugere på et tidspunkt, hvor de ikke ønsker den, så udfører du dit job dårligt. Du skal bruge informationen om brugerne klogt.
  • Skab dit brand med din målgruppe: Brugerne og annoncørerne vil ikke have en væg mellem sig. De vil engagere sig. Din opgave som virksomhed og annoncør består i at få det til at smelte sammen.
  • Facebook og Google er de to store aktører, men er der plads til dem begge?Det afhænger af brugernes ønsker og behov. “There is still room for both”, lød det fra Gary Briggs. Det afgørende er at være der, hvor folk bruger deres tid.
  • Og sidst men ikke mindst: “Adapt very fast. It’s a must!” 

Måske sidder du ligesom jeg og tænker, at der ikke er meget nyt i ovenstående pointer, men så klap dig selv på skulderen for at være på rette vej med dit arbejde.

Godt og blandet

  • “The biggest media in the world is actual products”– citat af Ambarish Mitra (Founder & CEO, Blippar). Han fremhævede også, at owned, earned og paid media i den forbindelse skal forstås sådan her: Owned ➡️ Earned ➡️ DataPaid.
  • “See it all upside” – citat af Pete Blackshaw (CDO, Nestlé) med henvisning til, at digitalisering betyder muligheder for at designe nye forretningsmodeller. Ifølge ham en helt utrolig spændende tid, hvor konteksten virkelig ændrer sig.
  • Udsagn som: “All life cycle interactions within the message” og“Lifetime relationship via messenger” af David Marcus (VP of Messaging Products, Facebook) peger kun i én retning: ALT der kan implementeres i Facebook Messenger, bliver det. Vi har kun set begyndelsen i forhold til chat bots, payments etc. Det kan du læse mere om i den her artikel.
  • Hvis det ikke var for sociale medier, var Donald Trump formentlig ikke blevet præsidentkandidat. En udtalelse der kom fra Ann Mettler (‎Head of European Political Strategy Centre, European Commission) med afsæt i citatet nedenfor, der stammer fra den her artikel.

En sidste bemærkning – og et lille tip

Mike Schroepfers (CTO of Facebook) oplæg: Ten years from now havde jeg set ret meget frem til. Desværre er den portugisiske infrastruktur ikke heeeelt gearet til de mange mennesker, og det var desværre årsag til, at jeg ikke nåede at overvære det. Hvis du ligesom jeg gerne vil se det, er det at finde lige her.

Og nå ja, så var dag 1 på WebSummit også dagen, hvor min indre fodboldpige havde lidt svært ved at være i sig selv af begejstring over, at Ronaldinho og Figo ⚽️  indtog den store scene til en snak om, hvorvidt dygtige fodboldspillere også er dygtige businessfolk.

Tip: 

Hvis du ikke deltager i WebSummit, men gerne vil følge med, så bliver flere af oplæggene live streamet på WebSummits Facebook-side. “We have to realize that this is an international issue!”

Sådan lød det fra panelet, der indledte dag 2 på WebSummit i en debat om, hvad det betyder for tech-landskabet verden over, at Donald Trump tidligere samme morgen blev erklæret for vinder af præsidentvalget. Den her danske artikel kommer nærmere omkring WebSummits reaktion på valgets udfald, og henviser desuden til den her artikel, der hævder, at netop tech-industrien er årsag til, at Trump blev valgt.

Fra en snak om de barske realiteter i den virkelige verden drog jeg videre til oplæg om den virtuelle verden.

Virtual Reality – hvornår giver det mening? 

VR blev af en oplægsholderne betegnet som “the next version of storytelling”, og særligt én pointe gik igen, nemlig at VR kun giver mening, hvis du har en historie, der kan bære det. Fokusér på at have en god historie først, og hvis du har det, så kan VR være et middel til at fortælle den på en ny måde.

En anden pointe i den forbindelse var, at “storytelling is all about characters. You care about them”, og det er det, der gør, at brugerne fastholder opmærksomheden – særligt hvis der er tale om en serie. Det skal altså være karakterbåren, da hovedpersonerne kan give brugeren en oplevelse af, at der bliver talt til dem.

Og hvis det ikke er en serie, du ønsker at lave, så er VR oplagt til at give adgang til steder, du ellers ikke kan komme hen. Det kan være feriedestinationer, en rejse tilbage eller frem i tid, en fremvisning af dit drømmehus etc.

Samtidig blev VR fremhævet som den type indhold, der er must see right now! Det taler meget godt ind i Facebooks store fokus på video og 2016 som The Year of Virtual Reality

Virtual reality vs augmented reality 

En af hovedpointerne i Dave Ranyard (Virtual Reality Developer & CEO, Dream Reality Interactive) oplæg var, at vi skal bruge flere input, når vi laver VR. Det skal forstås på den måde, at vi skal skal bruge lyden til at dirigere brugerne samt gøre brug af eyetracking.

Dave Ranyard kom også omkring forskellen på VR og AR. Kort fortalt er forskellen, at vi i AR putter ting ind i vores verden, som Pokémon Go er et godt eksempel på. Med VR tager vi til en anden verden. Hans påstand var, at der vil blive brugt flere penge på AR end VR, men at VR vil være dominerende ift. entertainment. AR er derimod oplagt at indtænke i fx en brille, vi kan tage på, når vi kører bil, og som kan fungere som GPS i stedet for, at vi mister fokus fra vejen, når vi kigger på GPS’en monteret i bilen eller på vores telefon.

En peptalk til entreprenørerne 

Gary Vaynerchuk gav en opsang til alle i MEO Arena, og holdt et oplæg i et tempo og med en entusiasme, som ingen af de andre oplægsholdere, jeg så på WebSummit, kunne hamle op med. Jeg optog en lille bid af hans intro, som du kan se i videoen nedenfor.

Her er nogle af hans hovedpointer

  • “You have to know who you are. Not all have to be number one” – det handler om selvbevidsthed.
  • Alle vil lave content, og hvis du skal, eller er i gang med at bygge en virksomhed op, så dokumentér det. Tag brugerne med på din rejse. “We need to start documenting. We are all media companies and fear is not an option.” I en dansk kontekst er Morten Resens start-up podcast et godt eksempel på det.
  • Netop det med at være bange fyldte en del i hans oplæg: “Start figuring out what are you afraid of? Who are you scared to fail infront of?” – det skal elimineres. Og hvis du er god nok, er der ingen, der kan stoppe dig: “Not even fucking Donald Trump.”

Når det kommer til den medievirkelighed, vi skal navigere i, fremhævede Gary Vaynerchuk, at:

  • Vi lever i en medievirkelighed, hvor der er sket det største skifte siden print. Han definerede det som et “mobile first environment driven by video” 
  • Mange er bange for at tage nye platforme i brug, fordi de måske er væk igen og erstattet af andre om et år. Budskabet var klart: Kom i gang. NU! 
  • “Social media is now the television. And television is now the radio.” Opgaven består i at finde ud af, hvordan du laver det bedste show på sociale medier, hvor historierne skal fortælles på de enkelte platformes præmisser.
  • Lav for guds skyld ikke pop up-reklamer på din hjemmeside. Og vær kritisk i forhold til, hvad du måler på. En høj CTR (click-through rate) er ikke godt, hvis det er fordi, folk har klikket på en irriterende pop up-annonce, de ikke kunne lukke ned, og som nu har gjort, at de aldrig vender tilbage til din side.
  • “The day that advertising steals people’s time is over” – du skal og kan ramme din målgruppe meget præcist med budskaber, der er relevante for dem, uden at du betaler dig til det.

Det perfekte pitch – og en dansk vinder 

“It’s all about building credibility and trust”, lød det fra panelet til en snak om, hvordan man pitcher på bedste vis. Og så handler det om at have en god historie, som modtager bliver påvirket af og køber ind på.

Fra paneldebatten gik vi direkte videre til tre pitches fra tre forskellige start-ups. Heriblandt KUBO Robot, der af Paddy Cosgrave (co-founder of Web Summit) blev præsenteret som “a fantastic danish start-up from the home of LEGO”.

KUBO Robot er en robot til undervisningsbrug. Den danske start-up var ikke alene blandt de tre start-ups, der fik lov til at pitche deres idé på den store scene i MEO Arena, de vandt tilmed WebSummits Alpha Start-up Award!   Det er da ret sejt, og mon ikke det fører nogle ekstra investorer med sig. Du kan læse meget mere i pressemeddelelsen her.

En YouTube-stjernes opskrift på succes  

  • Navn: Meredith Foster
  • Alder: 21 år
  • Antal følgere: 4.699.887 subscribers på sin største YouTube-kanal i skrivende stund og 2,2 mio. følgere på Instagram
  • Hvornår startede hun? I år 2009
  • Hvorfor YouTube? I starten uploadede Meredith sine videoer til Facebook, men der var ingen, der så dem. Derfor tog hun YouTube i brug. På WebSummit beskrev hun YouTube sådan: “It’s my home! It’s where I found my voice. It’s where my audience live.”  Det er værd at tage notits, og spørge selv selv, om det er på tide, at du flytter ind på YouTube, eller er din målgruppe ikke bosat der? Uanset hvad er det ikke dumt at have et blik for YouTube, da det er den andenstørste søgemaskine.

Hvad er opskriften? 

  • Du skal være passioneret om det indhold, du laver. Det kan brugerne se og mærke.
  • Du skal være konsekvent og finde din stemme. Det nytter ikke noget at være aktiv indholdsproducent i et par uger for dernæst ikke at uploade noget i flere måneder.
  • Du skal prioritere at bruge tid på at gå i dialog med brugerne som led i at opbygge en relation til dem. “Engaging with my audience is so important”og ifølge Meredith ved hendes brugere, at hun er der for dem, og mange af dem ser hende som deres søster eller bedste veninde
  • Du skal lytte til ris og ros fra brugerne. Der er så meget indhold, at de hurtigt kan hoppe videre til det næste. Derfor indgår Meredith ikke aftaler med brands, hvis ikke det er “true to me and my audience”.
  • Du skal have et indgående kendskab til din målgruppe for at kunne producere relevant indhold. “To get them you have to understand them and talk about things that matter to them.” Meredith fremhævede, at hendes brugere kan relatere til hende og lade sig inspirere af hende.
  • Vær ikke bange for at fejle. Alt det indhold du laver, bliver ikke en succes. Lær af det.
  • Kommunikér på tværs af platforme, og brug fx Instagram og Snapchat som et lag mellem dine videoer på YouTube

Slutordene var: “Be autentic. Gain people’s trust. Allow yourself to fail” 

To drive or not to drive? – Sådan bliver den automobile fremtid

Vores naboland, Sverige, var det helt store omdrejningspunkt i snakken om The Networked Society. Videoen ovenfor illustrerer meget fint, hvordan hverdagen kan se ud med selvkørende biler, og allerede i januar måned næste år begynder et stort testforsøg med 100 selvkørende biler i Göteborg. Det kan du læse mere om på Volvos hjemmeside. Volvo står også bag denne selvkørende lastbil.

Ioplægget fremhævede Jan Hellåker (Program Director, Drive Sweden), at de førerløse biler skal kædes sammen med en app, der hver morgen på baggrund af data om trafikken og vejrforholdene fortæller dig, hvordan du nemmest kommer på arbejde; om det bedre kan svare sig at blive samlet op af en førerløs bil end at tage bussen. Hver by og vejrforhold er unik, og derfor skal der gøres brug af real time data.

Hvor mange biler skal vi fjerne fra vejene? 

denne artikel fremgår det, at: “Even with only one passenger per ride and no complementary public transport, the number of cars still dropped by 77 per cent.”Det er baseret på en model, der har udregnet, hvordan førerløse biler vil påvirke trafikken i Lissabon.

Hvor skal vi ellers rette blikket hen ift. den her udvikling?

Singapore er en af de mest ambitiøse spillere. I august måned i år rullede de første selvkørende taxaer på vejene i Singapore. Og ifølge denne artikel vil der globalt være 10 mio. selvkørende biler på gaderne i år 2020.

Godt og blandet 

  • “Now it’s time to move quickly”, lød det fra panelet bestående af Lindsay Gardner (Chief Content Officer, Layer3 TV), Luis Nascimento (Chief Sales Officer, Portugal Telecom), Diane Yu (Co-Founder & CTO, Freewheel) og Tom Dotan (Reporter, The Information) i en debat om, hvad start-ups kan tilføre tv-branchen. De understregede også, at de var trætte om at høre folk sige ‘mobile first’. Det skulle de have sagt for fem år siden. Den her opgørelse fra oktober 2016viser netop, at mobil og tablet har overgået desktop på verdensplan
  • “Where is my audience?” – det skal du spørge dig selv om, altså hvilke sociale medier de er aktive på. Og så skal du vælge kanaler derefter + tilpasse indholdet dertil
  • Swipe and vote! Du kender måske det der med at swipe på Tinder, eller har hørt om nogen, der gør det? Sean Rad (Co-Founder & CEO, Tinder) holdt oplæg om, hvordan Tinder blev brugt i valgkampen. Og hvordan Tinder anvender deres egen platform målrettet til rekruttering. Du kan se indslaget her.
  • “What am I trying to solve?” Hvilket behov er det, du vil løse for brugerne? Det var en af hovedpointerne i et oplæg om wearables. Og så handler det om at lave et produkt, der er så betydningsfuldt, at hvis vi forlader huset og har glemt det, så vender vi om for at hente det. Samme oplæg kom omkring, hvordan man kan gøre det lettere at leve sundere. Her blev Cue by Humana fremhævet
  • “I was the first astronaut to tweet from space” – Mike Massimino om at tweete fra rummet på sin rumrejse i 2009
  • “We are seriously fucked. We gonna take action and make content” – sådan lød den amerikanske skuespiller, Rose McGowans (Film Director, Damage Productions) konklusion på valget af Trump som præsident. Vi kan ikke bekæmpe frygten med fakta. Vi skal appellere til følelserne og fortælle historier. Der er ingen forskel på YouTube og en Hollywoodfilm. “It’s a media and I use social media as a tool to speak.”

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *