Danskerne på sociale medier 2018

2017 var et hårdt år for Facebook med masser kritik omkring fake news, russisk indblanding i det amerikanske valg, hatespeech, clickbait osv. Salesforces direktør gik så langt som til at sammenligne Facebook med cigaretter, og Facebook indrømmede, at ikke al brug af Facebook var lige godt.

Det er dog ikke noget, der har påvirket danskernes lyst til at bruge Facebook. Således stiger brugen en lille smule i 2017 sammenlignet med 2016. Snapchat er steget mest, med 4 procentpoint, mens Instagram og Twitter må nøjes med en stigning på hhv. 1 og 2 procentpoint. Linkedin stagnerer.

Alt det og meget mere kan man læse i DR Medieudviklingen 2017 (pdf), som blev publiceret i sidste uge.

Rapporten viser, at 18% af danskerne dagligt åbner en story (en story er indhold, man lægger op på sin profil, og efter 24 timer forsvinder det). Her fører Snapchat fortsat over Instagram, og Facebook halter bagefter.

Overordnet set ser danskerne lidt mindre tv – 8 minutter mindre pr. dag, så det nu er nede på 2 timer og 30 minutter. Det bliver dog stærkt opvejet af, at vi streamer mere.  YouTube vækster lidt, mens Netflix og dr.dk vækster mere.

Der er en stor generationsforskel, når det kommer til brugen af online-medier De unge under 30 er således storforbrugere. De bruger over 3 gange så meget tid på at streame indhold og over dobbelt så meget tid på sociale medier som danskerne +30 år.

De unge under 30 får primært deres nyheder fra sociale medier og internettet.

Det står i skærende kontrast til, at danskernes tillid til nyheder på de sociale medier er helt i bund, med 5% der stoler på Facebook og 2%, der stoler på Twitter.

Danskernes flittige brug af sociale medier afspejler sig også i annoncemarkedet:

”Pengene fortsætter med at gå fra traditionelle medier til digitale platforme. Til og med tredje kvartal i 2017 stod tv for 41 % af mediebureauernes samlede annonceomsætning mod 38 % til de digitale medier. I Danmark står de to selskaber [Google og Facebook] for halvdelen af den digitale annonceomsætning.”

Hvad betyder det for din virksomheds kommunikationsstrategi?

  1. Vær til stede på flere forskellige sociale medier. Hav en klar målgruppe, tone of voice og indholdspulje til hver af de kanaler, I er på.
  2. Skal du have fat i de unge, er Snapchat og Youtube mest oplagt, men også Facebook og Instagram bør være med i mediemikset til de unge.
  3. Brug nichemedierne til interessenter – fx Twitter til politikere, journalister og organisationsfolk og LinkedIn til erhvervslivet og djøferne.
  4. De sociale medier ændrer hele tiden algoritmer, så fokusér på at lave relevant indhold til jeres målgrupper. Det går aldrig af mode.
  5. Kig på jeres markedsførings- og annoncebudgetter. Hvor får I mest value-for-money, og hvor kan I bedst tracke effekten? I skal ikke nå ud til flest muligt, men til de rigtige.

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag uddrag af min nye bog "Fremtiden tilhører de frygtløse"

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊

Skriv en kommentar