Forstå de sociale medier

Uanset hvad de mest populære sociale netværk hedder i morgen, så gælder de grundlæggende principper for, hvordan vi som mennesker omgås hinanden, og hvordan vi påvirkes, stadig.

Det betyder kort sagt, at vi alle dage har sat pris på en god fortælling, og det gør vi stadig. Vi kan godt lide et flot billede eller en sjov video, og den visuelle kommunikation går rent ind hos netbrugere verden over. Og så er vi modtagelige over for indhold, der taler til vores følelser. Det gør både den gode historie og visuel kommunikation, så følelserne binder de tre understrømme sammen.

De tre understrømme er: den fortællende, emotionel og visuel kommunikation.

Grunden til, at jeg netop har valgt disse tre understrømme, er, at de er det nærmeste, man kommer en tidløs forståelse af kommunikation. En understrøm ligger som en usynlig kraft under overfladen. Der er ikke tale om tendenser eller trends, for disse tre begreber er fundamentale for mennesket. Til gengæld er der hos de fleste virksomheder et underskud af netop disse tre strømme i deres forståelse af, hvad god kommunikation er i sociale netværk.

Lad mig forklare de tre understrømme med et eksempel. Her er billedet af statsminister Helle Thorning-Schmidt, som tager et selfie med præsident Barack Obama og den britiske premierminister David Cameron. Ude i siden sidder Michelle Obama med et mut ansigt. På baggrund af det ene billede blev der skrevet mange 100 historier verden over om, hvad der egentlig var foregået.Det taler til vores følelser på en række plan. Dels vores følelser i forhold til statsministeren – kan hun tillade sig at sidde til en mindehøjtidelighed og tage selfies, eller viser det en moderne kvinde i sit es?

“Så er der vores følelser som nation – lille Danmark sidder ved siden af to store nationer som USA og England. Gør det os stolte eller pinligt berørte? Og så er der følelsen af at blive underholdt. Det er en opsigtsvækkende episode, som enten vækker harme eller glæde.Men de færreste forbliver upåvirket af sådan et billede. Det morsomme er i øvrigt, at vi ikke har set det selfie, Thorning tog med sin smartphone, men det gør kun historien endnu mere spændende og mytisk”.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *