Sov godt og tjen på sociale medier

Da Anders Lunde blev ansat som social media manager hos JYSK i Brabrand ved Aarhus, lød opgaven, at han skulle etablere koncernens tilstedeværelse på sociale medier og skabe resultater, der kan ses på bundlinjen.

Han ville gerne lave en stor strategi, for han tænkte: „Sådan gør man jo. Specielt i en virksomhed som JYSK, hvor der er regler og procedurer for stort set alt.“ Men det var der ikke opbakning til. I stedet fik han udstukket en retning: „Vi skal vise på sociale medier, at JYSK er eksperter inden for søvn.“

Det gav ham en fokuseret fortælling, som er nem at huske og i overensstemmelse med JYSKs historie (tidligere hed virksomheden JYSK Sengetøjslager). Det gør det nemmere for Anders Lunde at lave indhold, da det sker inden for en veldefineret ramme, og brugerne oplever, at det har relevans for dem.

Købmandskulturen gennemsyrer den måde, JYSK tilgår sociale medier på. Anders Lunde anvender nemlig kurateret indhold i stor stil, typisk videoer eller billeder, han finder på nettet eller i JYSKs store arkiv. En af dem er en video med en lidt ældre amerikansk husmor, der viser, hvordan man folder et faconsyet lagen. Som hun siger: „En af de største udfordringer, du møder i livet, er, hvordan man folder et faconsyet lagen.“ Opslaget med videoen blev set over 300.000 gange og delt over 3.000 gange på Facebook. Anders Lunde fortæller, at de kunne se, at den især spredte sig, fordi kvinder postede den på deres mands Facebook med en kærlig og velmenende opfordring til at se videoen. Videoen går godt i tråd med den overordnede ramme, siger Anders Lunde:

“Ud fra devisen om, at vi vil være eksperter i søvn, bruger vi en del krudt på at udvikle og planlægge det rigtige indhold og opdatere på det rigtige tidspunkt. Det kan være gode råd til, hvordan du kan optimere din søvn, fået sundere soveværelse, eller det kan handle om nostalgien med købmanden Lars Larsen.”

I JYSK måler Anders Lunde bl.a. deres Facebook-indsats på, hvor meget salg Facebook-annoncering giver i webshoppen. Det kaldes ROAS, som står for return on ad spending. Hvis man ser en sponseret opdatering fra JYSK på Facebook og klikker på linket i opdateringen eller efterføl- gende foretager et køb på jysk.dk, bliver noget af salgsværdien tilskrevet Facebook. Det kræver, at man stadig er logget ind på Facebook, når man foretager købet, men de fleste af os logger sjældent af Facebook. Sker købet inden for 24 timer, tilskrives Facebook 90 procent af købsværdien. Inden for syv dage er det 50 procent, og 7-28 dage er det 30 procent. En tilmelding til deres nyhedsbrev har de givet en værdi på otte kroner, som så også falder over tid.

Anders Lunde giver som eksempel, at der i september 2013 som følge af en Facebook-annoncering blev foretaget 471 køb i deres webshop, hvilket gav en ROI på cirka 24. „Der er en tilfredshed i at vise direktionen de tal, og at sociale medier er med til at bidrage til forretningen,“ siger Anders Lunde. Eller sagt på godt jysk: Det kan betale sig for dem at annoncere på Facebook.

Mød Anders Lunde fra JYSK på minikonference d. 7. oktober.

Her kan du også høre mere om min nye bog “Sig du kan li’ mig – indholdsstrategi for sociale medier”. Mød ligeledes Gitte Heiberg fra FOA og Anne Jensen fra Northside, som begge fortæller om deres succes med sociale medier. Læs mere

Blogindlægget er delvist et uddrag fra bogen “Sig du kan li´mig – indholdsstrategi for sociale medier”, som udkom 10. oktober 2014.

Bogen kan bestilles her

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *