E-bog: Sådan når du unge på sociale medier

Hent e-bogen gratis her: Sådan når du unge på sociale medier

De unge er en attraktiv målgruppe for mange virksomheder og organisationer. Men hvordan når man dem på sociale medier?

Streaming og sociale medier betyder på den ene side, at vores medieforbrug på tværs af generationer nærmer sig hinanden – mange generationer mødes på Facebook og Netflix. På den anden side er det tydeligt, at der er et skel mellem generationerne i forhold til medievalg. Mens de ældre læser aviser og ser flow-tv, er de unge på Snapchat, YouTube og Instagram.

Det skal ikke forstås sådan, at alle under 30 år er digitale superbrugere, mens at alle over 40 endsige 50 er gået bag om dansen. Men det betyder, at alle os, der ifølge dåbsattesten ikke er unge længere, skal tage os gevaldigt sammen, hvis vi skal gøre vores indhold og budskaber relevante overfor yngre brugere.

Ser vi på tv-forbruget, faldt de 15-29 åriges tv-sening fra 121 til 88 min fra 2015 til 2016 – svarende til et fald på 27% på ét år. Zoomer vi ind på avislæsning, faldt læsningen af dagblade ifølge Gallup blandt de 19-35 årige med 20 procentpoint, til 26,4% fra 2010 til 2015.

Hvor er de unge så henne? Spørger man de 15-25 årige, hvilke tre apps de nødigst vil undvære, svarer de Facebook, Messenger og Snapchat. For de unge er stadig på Facebook, skarpt efterfulgt af Snapchat og Instagram. Blandt de 16-24- årige er 97% på sociale medier, mens det blandt de 25-34-årige er 91%. Og så er de unge på YouTube og Netflix. I 2016 svarer 99% af de 16-19-årige, at de benytter streamingtjenester som Youtube, og 75% af dem benytter betalte tjenester som Netflix og HBO.

Indholdet på sociale medier er kendetegnet ved at være mere visuelt end fx aviserne og hjemmesider. Det må gerne være mere legende med emojis og gifs, men der er også plads til alvoren og de politiske dagsordener.

Først og fremmest skal jeres fremtræden som virksomhed eller organisation være troværdig i forhold til jeres brand og vise for- ståelse for udtrykket på de enkelte sociale medier. Så brug kanalerne forskelligt. Hav fokus på at skabe engagement og få feedback. Fokusér, frem for at ville please alle. Gør det visuelt og eksperimentér med indhold og udtryk.

Det ændrede medieforbrug og generationsforskellene stiller nemlig større og større krav til, hvordan jeres virksomhed kommunikerer og laver markedsføring. Brug realtids-data fra sociale medier til at følge med i, hvad folk siger om jeres virk- somhed og hvad folk ellers taler om på sociale medier.

Vi kan nemlig lære rigtig meget af, hvordan de unge bruger medierne. De går forrest og viser vejen til nye trends, de er hurtigere til at opfange nye strømninger og til at ændre deres adfærd.

Samtidig er de født ind i en digital verden, så deres forventning er, at indholdet skal være skabt til online – ikke på tv eller print. Det betyder høje krav til kvaliteten af online-indhold og til service og tilgængelighed.

Vi har i denne e-bog samlet viden og cases, der forhåbentligt kan inspirere dig i din digitale kommunikation til unge.

God læselyst.

Hent e-bogen gratis her: Sådan når du unge på sociale medier

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *