Eksempler på god klimakommunikation

I denne artikel vil jeg fokusere på de virksomheder, som formår at kommunikere troværdigt om deres klimarelaterede indsats. Vi har nemlig brug for at virksomheder hjælper og udfordrer hinanden til at hæve barren for den grønne markedsføring. 

Jeg vil over tid udbygge listen mere flere eksempler, for det er det, vi har brug for:  Inspiration til den gode måde at fortælle om klimarelaterede initiativer på. 

Sæt en vision 

Microsoft satte i januar 2020 et mål om at være co2-negativ i 2030, og i 2050 vil de have fjernet, hvad der svarer til al deres co2-udledning siden grundlæggelsen i 1975. Det er en ret stærk fortælling og noget, der kan inspirere andre til at gå i samme retning. Her er det altså en målsætning og en plan, som kommunikeres. 

Det gode ved visioner er, at de kan inspirere andre til også at være ambitiøse. En vision understøttet af konkrete løsninger kommunikerer godt. Et eksempel på det er fra Nordic Harvest, som laver vertical farming. Direktør Anders Riemann beskriver visionen for, hvordan vi kan blive selvforsynende med bladgrønt således: “Med bare 20 produktionsenheder magen til vores vil vi kunne dække Danmarks forbrug af salat, krydderurter og kål.”

Sæt handling bag visionerne 

REMA1000 har siden 2008 gjort en indsats mod madspild med en række initiativer, såsom ikke at tilbyde flerstyksrabatter (den der ”køb 3, betal for 2”), mindre pakkestørrelser på f.eks. brød og pålæg. REMA1000 er et godt eksempel på, at det ikke behøver at være dyrere for forbrugeren eller virksomheden at arbejde med grønne tiltag.

Bliv certificeret

TooGoodToGo er netop blevet B-corp-certificeret, hvilket understøtter fortællingen om, at de er seriøse omkring deres klimatiltag. 

Bliv thought leader

‘”Dont’ tell it, show it” gælder også indenfor klimakommunikation. I stedet for at fortælle om, hvor grøn og bæredygtig man er, så del ud af viden på jeres område.

Rambøll har netop udgivet en rapport om CO2 i den europæiske byggebranche. Det er et eksempel på, hvordan man positionerer sig på et område, uden nødvendigvis at råbe op om, at man er bæredygtig.

Et andet eksempel på thought leadership er CSR-direktør Steffen Max Høeghs podcast Bæredygtig Business, hvor han gennem snart 90 episoder gør sig selv og lytterne klogere på, hvordan man arbejder med og kommunikerer om klima og bæredygtighed.

Inddrag kunderne 

En anden måde at indtænke klimaet på i sin kommunikation, er ved at give forbrugeren nogle værktøjer, som hjælper dem med deres klima-overblik samt nudge dem til at tage klimavenlige valg i deres hverdag. Jeg er personligt vild med den slags værktøjer og nudges, selvom det naturligvis ikke fritager virksomheden fra selv at gøre mere. 

COOP giver i deres app kunden mulighed for at se, hvordan deres indkøb fordeler sig på en række vare-kategorier. Dernæst anbefaler de også en række klima-venlige handlinger. 

Endnu et eksempel på, at brugerne bliver inddraget i klima-kommunikationen, er Danmarks Naturfredningsforenings (DN) kampagne Slip haven fri, som er blevet til i samarbejde med REMA1000. Her kan danske haveejere tilmelde deres have samt sætte en ambition for, hvilke tiltag de vil foretage sig, til gavn for biodiversiteten. 

Der er naturligvis forskel på en medlems- og interesseorganisation som DN og en industrivirksomhed, men måske man kan inddrage medarbejdere, kunder og de lokalområder, man er i, til at gå sammen om en klima-relateret indsats.  

Men mindre kan også gøre det. Hos Bolius kan man f.eks. beregne, hvor meget CO2 og hvor mange penge man kan spare miljøet for ved at droppe tørretumbleren.

Brug humor

Indenfor den grønne dagsorden handler det for virksomhederne ofte om at ændre adfærd og præferencer. For at det ikke skal blive løftede pegefingre og kedelig formidling, er det ok at bruge humor, selvom det er en alvorlig sag. Det gælder f.eks. for havredrikken Oatly, som har lavet et humoristisk univers, som giver brugerne lyst til at gå på opdagelse.

Hav en klar holdning

Virksomheder oplever i disse år stigende krav fra både medarbejdere, kunder og interessenter til, at de skal forholde sig aktivt (og kritisk) til den verden, de er en del af. Samtidig er klare holdninger noget, som fungerer godt ift. både presse og sociale medier.

En virksomhed som gennem mange år har haft en klar holdning til klimaet, er Ben & Jerrys. Under mottoet “If it’s melted, it’s ruined” har de siden 2005 gjort opmærksom på klimaforandringerne.

Fra Ben & Jerry på Twitter

Den gode klimaindsats starter ikke med markedsføring 

Disse eksempler vidner om, at man ikke kan fortælle en klimavenlig historie, med mindre der er handling bag. Som al god kommunikation starter det med handling eller en klar vision, og derefter kan man kommunikere om det. Tag kommunikations- og markedsføringsfolk med tidligt i processen. Måske de har gode idéer til at inddrage kunderne, samt kan hjælpe med, hvordan man kan kommunikere og løbende dokumentere klimaindsatsen. Ligesom de kan være garant for, at det ikke ender i så avancerede co2-udregninger og tabeller, at kunderne står af. 

Læs også disse artikler her på siden: 

Undgå greenwashing og greenhushing: 10 råd til jeres klima-kommunikation

Til kamp mod greenwashing

15 pointer fra Forbrugerombudsmanden og Dansk Erhverv: Undgå ”bæredygtig”

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *