Er du usynlig på sociale medier?

Hvis brugerne ikke liker og deler dine opslag, er der stor risiko for, at du er usynlig på sociale medier. Det gælder især på Facebook, Linkedin og Twitter, og det gælder både for personer og virksomheder. For de sociale medier har hver deres formel for, hvad brugerne får at se. Den præcise algoritme holder de som en forretningshemmelighed, men ved at se på, hvordan de sociale medier virker, kan man forsøge at regne dem ud. Det er lidt af en jungle, men her prøver jeg at gennemgå, hvordan de største sociale netværk virker

Facebook – den gratis frokost er slut

Facebook er klart den mest komplekse af de sociale netværk, hvis man skal regne ud, hvilket indhold brugerne ser. De ændrer løbende på algoritmen, så det kan betale sig at følge med i, hvordan den udvikler sig, da det som regel betyder, at man må ændre taktik som virksomhed. Ifølge Rasmus Møller, direktør i Komfo, er den organiske rækkevidde (organic reach i Facebook-terminologi) i dag på 4 procent. Det betyder, at når man lægger noget op på siden, er det i udgangspunktet kun 4 procent af sidens fans, der får vist indholdet. Det er en nedgang i fan-penetration på 42 procent siden august 2013.

Man kan øge rækkevidden på to måder. Dels med annoncering og dels ved at lave indhold, som folk engagerer sig i, dvs. liker, deler og kommenterer. Så vurderer Facebook, at indholdet er relevant, og det bliver vist i flere af vennernes eller fansenes newsfeed.

“Så hav algoritmen i baghovedet, når du opdaterer. Er det her et opslag, som folk vil like, dele eller kommentere? Ellers er indholdet så godt som usynligt”

At Facebook er villig til at gå langt med at tilpasse folks newsfeed efter Facebooks interesser, viser den seneste sag, hvor knap 700.000 Facebook-brugere uvidende har deltaget i et eksperiment, hvor deres newsfeed er blevet manipuleret i en positiv eller negativ retning. Det har ført til massiv kritik af Facebook, men mit gæt er, at det ikke ændrer meget på, om folk bruger Facebook.

Linkedin – kom til tops

Der har været en del snak om, hvordan Facebooks newsfeed virker, men mindre fokus på Linkedin. Og her taler jeg ikke om hvordan man lirer sin profil op, men hvordan man gør sig synlig ved at opdatere og dermed poppe op, når kontakterne går på Linkedin. På Linkedin på web får man vist top-opslag øverst i newsfeedet. Hvis man vil se alle opslag, skal man manuelt vælge recent hver gang, man går ind på Linkedin (i dette blogindlæg går Katrina Collier til bunds i det). På mobilen får man vist sine kontakters opdateringer, krydret med sponsorerede opdateringer. Ligesom på Facebook er det opslag med mange likes og kommentarer, der klarer sig bedst. Jeg ser ofte opslag der er 4-6 dage gamle på Linkedin. Det betyder, at populært indhold kan have en levetid på op til en uge. Der er ikke tale om virale youtube-videoer, men snarere jobskifte, jobopslag og andet fagligt indhold.

Udover opdateringer kan man også lægge blogindlæg på, som jeg fx har gjort her (og som er genbrug fra bloggen på astridhaug.dk). Den er blevet vist 90 gange, ud af 1117 kontakter. Blogindlæg lægger sig øverst på din profilside, hvis du har lavet nogen. Ellers kan du få glimrende inspiration i Abelone Glahns blog om hvad et godt Linkedin-blogindlæg skal kunne. Der er også rigtig mange gode Linkedin-fifs hos Harald Tokerød.

Instagram – ingen hokuspokus

I billedstrømmen på Instagram gælder WYSIWYG – ’what you see is what you get’. Der er ingen algoritme, der henholdsvis pusher og tilbageholder billeder fra dem, du følger i dit newsfeed. Helt rart, ik? I Udforsk viser Instagram populære opdateringer samt indhold fra dem, som dine venner følger. Så det kan alligevel betale sig at lave indhold, der får mange likes og kommentarer.

Twitter – toptweets giver synlighed

På Twitter får man som på Instagram i udgangspunktet opdateringer fra alle dem, man følger. Det betyder, at hvis ens indhold ikke bliver besvaret eller retweetet, så forsvinder det hurtigt i mængden.

Når man søger på et ord eller et hashtag, kan man vælge mellem at se alle tweets eller toptweets. Et toptweet er de tweets med det givne hashtag, som er blevet retweetet og foretrukket mest. På app’en er den i udgangspunktet sat til, at man ser toptweets, så det kan betale sig at lave indhold, der bliver retweetet, eller bede nogen om at retweete det.

“På Folkemødet på Bornholm i juni 2014 kunne man med 4-5 retweets blive toptweet. På det mest populære danske hashtag #dkpol (dansk politik) har de to top-tweets hhv. 2 og 9 interaktioner her til formiddag”

Bruger man programmet Tweetdeck, får man alle tweets ind uden filter.

Hvad kan du gøre?

Grundlæggende vil netværkene gerne have aktive brugere med godt indhold – og et annoncebudget, så:

1) Lav indhold som folk vil like, dele og kommentere

2) Vær aktiv i de netværk, hvor du også gerne vil have synlighed, både med at opdatere og kommentere hos andre

3) Hold øje med, hvad der giver størst synlighed og effekt for dig eller din virksomhed. 90 visninger på Linkedin kan være mere værd end 200 Facebook-likes (som et tænkt eksempel).

4) Brug om muligt annoncering på Facebook og Linkedin til at booste jeres indhold.

Som jeg nævnte indledningsvis, så er det ikke de social netværk selv, der deler viden om, hvordan man bedst bliver synlig i andres neewsfeed. Ovenstående er altså baseret på min egne observationer og research på nettet. Har du opdaget noget andet på dine sociale medier? Eller har du spørgsmål og input, så skriv endelig en kommentar.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *