Den amerikanske præsidentvalgkamp er i fuld gang på samtlige platforme. Ved 2016-valget spillede de sociale medier en kæmpe rolle – og på mange måder en uhensigtsmæssig rolle, som blev afsløret med Cambridge Analytica-skandalen, russisk indblanding osv. Denne gang er de sociale medier under lup fra alle kanter, samtidig med at kandidaterne bruger kendte som nye metoder til at nå ud til de amerikanske vælgere, mobilisere dem og skræmme dem fra at stemme på de andre kandidater.
I denne blog samler jeg løbende input og artikler om valgkampen på sociale medier samt andre kampagnemetoder. I USA spiller GOTV-indsatsen (Get-Out-The-Vote) en stor rolle, som typisk består af canvassing (dør-til-dør) og phone-banking (telefon-opkald til vælgerne). Det er derfor ikke nok at være en digital superstjerne – organisationen på landjorden skal også være i top.
Dernæst kommer man ikke uden om den store betydning penge og fundraising spiller. Jeg vil derfor også dele pointer omkring den del af valgkampen.
Jeg har fulgt amerikansk politik siden 2004, hvor jeg deltog for John Kerrys valgkamp. Efterfølgende skrev jeg mit uni-speciale om internettets rolle i den amerikanske valgkamp – for begge kandidater samt en række græsrodsorganisationer. Det ville være umuligt i dag at beskrive meningsfuldt på 80-100 sider. Alene Trumps brug af Twitter kan fylde hele bøger. Der er således sket meget digitalt siden, men min interesse for amerikansk politik er ikke blevet mindre. Dels fordi de som regel er først og går længst med nye kampagnemetoder, og fortid et har betydning for hele verden, hvem der bliver USAs næste præsident.
Nedenstående er nedslag i kampagnen, ikke nødvendigvis det totale billede. Falder ud over noget, som jeg bør tage med, så tip mig endelig.
George Soros: Facebook hjælper Trump med at blive valgt igen
Mark Zuckerberg og George Soros, en rigmand der støtter demokraterne, har gennem nogen tid haft en kontrovers, ikke mindste efter det kom frem, at Facebook via et PR-firma havde forsøgte finde noget skidt på Soros.
I dette indlæg i New York Times tager Soros bladet for munden og gengiver, hvordan han i Davos i januar 2020 forklarede, hvorfor og hvordan Facebook vil hjælpe Donald Trump med at blive genvalgt i 2020, ligesom de hjælp ham med at vinde i 2016. Det er næppe det sidste, vi har hørt til Soros i denne valgkamp.
Michael Bloomberg køber sig til memes på sociale medier
Michael Bloomberg har betalt en række populære meme-influenter for at lave memes om ham, skriver New York Times. Flere af disse memes er udformet som en sms-dialog mellem influenten og Bloomberg, hvor han spørger, om de kan få ham til at fremstå cool. Så altså selvironisk og humoristisk. Spørgsmålet er dog, om man kan købe sig til online coolness?
På den ene side får det Bloomberg til at fremstå som en first-mover, der afsøger et nyt kampagnemæssigt territorium med meme-influenter, på den anden side kan det virke desperat og som om, han tror, man kan købe sig til alt. Det står i hvert fald i kontrast til fx Bernie Sanders, som har en græsrodsbaseret og dermed gratis meme-hær bag sig.
Trumps vilde valgkamps-metoder
I denne artikel går The Atlantic helt tæt på Trumps digitale valgkamp ved at se nærmere på Brad Parscale, der var digital chef for kampagnen i 2016 og er kampagnechef for Trumps 2020-kampagne.
Ligesom i 2016, vil Trump anvende avanceret mikrotargeting, bl.a. baseret på al den data, republikanerne har samlet sammen om vælgerne – 3000 datapunkter pr. vælger. Samtidig vil kampagnen satse tungt på sms-beskeder, da den kampagneform har vist sig meget effektiv med åbningsrater på 90%. The Atlantic skriver:
“For now, campaigns from both parties are hoovering up as many cellphone numbers as possible, and Parscale has said texting will be at the center of Trump’s reelection strategy. The medium’s ability to reach voters is unparalleled: While robocalls get sent to voicemail and email blasts get trapped in spam folders, peer-to-peer texting companies say that at least 90 percent of their messages are opened.”
Også The New Yorker stiller skarpt på Brad Parscale med afsæt i 2016-kampagnen, hvortil han siger: “I was the digital-media director. So, yes, all that crazy Facebook stuff was my idea.”
Bloomberg bruger flest penge på Facebook
Bloomberg har på en uge (8-14 februar 2020) brugt 9 millioner dollars om alene på Facebook-annoncer. Det viser Facebooks annoncebibliotek, som er tilgængeligt for alle. Her kan man søge på kandidaterne (ligesom man kan søge på danske politikere, virksomheder mm.). Bloomberg er dermed den kandidat, der har brugt klart mest på Facebook-annincer. Donald Trump har i samme periode brugt 480.000 USD, mens Joe Biden har brugt knap 118.000 USD og Bernie Sanders 500.000 USD.
Hvad ellers?
- Kan Gmails spam-filter have indflydelse på valgets udfald? Ja, ifølge en artikel fra Guardian og The Markup, som har opgjort, hvordan Gmail behandler emails fra de forskellige kandidater. Ender en stor del af kandidatens mails til folk i spam, forringes muligheden for at indsamle penge, sprede budskaber og skaffe frivillige.
- Rusland spøger igen – ifølge New York Times har vi intet lært siden 2016.
- SMS-beskeder indtager valgkampen – og det er især ældre vælgere, som bider på.
- Twitter har angiveligt for første gang markeret en video med “manipulated media” – en video med Biden, som Trumps folk har tweetet, hvorefter præsidenten har retweetet det.
- Corona-virussen betyder, at primærvalgkampen mellem Bernie Sanders og Joe Biden rykker online – med live-koncerter og taler på Twitch, Periscope og Facebook, Zoom-samtaler med vælgerne, deltagelse i podcasts mm. Sanders har et forspring her, hvorimod Bidens kampagne kom dårligt fra start med et katastrofalt live-event på den populære platform Zoom.