Min nye bog ”Krise, krudt og KRAM – en ny model for strategisk kommunikation” (Djøf 2020) klæder kommunikatøren på til at træffe de rigtige valg og skabe en strategisk ramme for virksomhedens kommunikation.
I bogen præsenterer jeg mit bud på, hvordan vi kan løfte kommunikationen op over de daglige tweets og pressemeddelelser, og mit bud på det er KRAM-modellen, der udgør bogens teoretiske fundament.
Faktum er, at der aldrig før har været så mange muligheder for virksomheder til at kommunikere, markedsføre og komme i dialog med kunder, brugere og borgere. Samtidig har der heller aldrig før været så mange parametre at forholde sig til – idet antallet af platforme, indholdsformater og afsendertyper ikke tidligere har været så mangfoldig. Det sætter strategien under pres – og det bliver meget tydeligt, hvis man ikke har et klart sigte og en arbejdsmetode til løbende at analysere, om man er på rette vej.
KRAM er et akronym for kontekst, ressourcer, agilitet og mål. KRAM indfanger nogle af de udfordringer, jeg erfaringsmæssigt oplever, dukker op igen og igen blandt kommunikatører. Modellen tilbyder et andet perspektiv på kommunikation end den klassiske ramme, som ofte centrerer sig om afsender, budskab, målgruppe og effekt for den planlagte kommunikation. Modellen tager især højde for, hvordan strategien vil blive påvirket og kan ændre sig undervejs.
Bogen indeholder otte cases: Sikkerhedsstyrelsen, Dyrenes Beskyttelse, HPV-kampagnen, VELUX, Dansk Taxi Råd, nemlig.com, Bolius og Dansk Folkeparti. I disse cases dykker vi enten ned i en konkret kampagne eller ser på virksomhedens samlede strategiske kommunikation.
Læs mere om bogen her
Køb bogen her
Pingback: nemlig.com under corona: Det er bedre at overkommunikere end det modsatte - Astrid Haug
Kommer den som lydbog? :)