5 facts om danskerne på sociale medier 2017

80% af danskerne er på Facebook. YouTube er det andet største sociale medie med 55% af danskerne, mens en tredjedel af danskerne er på LinkedIn og dermed overgår både Instagram og Snapchat.

Det er nogle af de mange tal i rapporten fra den danske analysevirksomhed AudienceProject. Deres omfattende undersøgelse Insights 2017 om sociale medier og apps er baseret på 14.000 respondenter i USA, England, Finland, Norge, Sverige og Danmark. Jeg zoomer her ind på Danmark med 5 facts om danskernes brug af sociale medier samt, hvad det betyder for dig og din virksomhed. Til sidst er der et par tips til, hvordan du kan blive klogere på dit eget mobilforbrug. 

1) Danmark er en Facebook-nation

Facebook er fortsat det største sociale medie. 80% af danskerne er på Facebook, og ifølge deres eget annoncemodul er der i alt 3,7 mio. danskere på Facebook. YouTube er det andet største sociale medie med 55% af danskerne. 34% af danskerne er på LinkedIn. AudienceProjects tal tager afsæt i den danske online befolkning på 15+ år.

Pointe: Facebook er så integreret en del af danskernes mediebrug, at der ikke kan herske tvivl om, at din målgruppe er der, uanset alder. Det er heller ikke uvæsentligt, at din virksomhed dukker op på YouTube, når danskerne søger på YouTube, og det gør vi. YouTube er nemlig den 2. største søgemaskine efter Google. Og hvis I ikke allerede nu har fået gjort medarbejderne til ambassadører på sociale medier (det meget omtalte Employee Advocacy) er det på tide at komme i gang, og det er LinkedIn en oplagt kanal til.

▶︎ Den ultimative guide til det nye LinkedIn

2) Vi er pjattede med mobilbetaling og vil ikke undvære MobilePay

At Danmark er en Facebook-nation bliver understøttet af, at Facebook kommer ind på førstepladsen over apps, vi ikke kan forestille os at leve uden. Men danskerne har i den grad også taget MobilePay app’en til sig. En app der tidligere på året udkonkurrerede Swipp, der måtte lukke og slukke i februar 2017, efter flere af de store banker valgte Swipp fra til fordel for MobilePay.

Pointe: Gør det nemt for jeres kunder at handle hos jer, og særligt når I afholder arrangementer og lignende, er det en god idé at give mulighed for mobilbetaling.

3) Kvinderne foretrækker Instagram, mænd er til Spotify

De danske kvinder vælger Instagram over Snapchat, mens det er lige omvendt for mændene, når det kommer til, hvilke tre apps vi mindst kan forestille os at undvære. Af undersøgelsen fremgår det, at 37% af de danske kvinder er på Instagram, mens det kun gør sig gældende for 21% af mændene.

Spotify rangerer højere blandt mændene end kvinderne. Til gengæld er DMI Vejr app’en med på listen over apps, mændene ikke vil undvære, hvor den (måske lidt overraskende) ikke indgår på kvindernes liste. Det gør Wordfeud til gengæld.

Pointe: Hvis din virksomhed har et produkt, der indbyder til at blive fotograferet, og du tilmed gerne vil have fat i kvinderne, er Instagram et oplagt social medie.  Husk at der på Instagram er samme muligheder for annoncering, som der er på Facebook, hvor du kan målrette specifikt ud fra køn, alder, geografi, interesser, retargeting, kopi-målgruppe m.v.

4) De 15-25-årige foretrækker Snapchat over Instagram

Kampen mellem Snapchat og Instagram, der er ejet af Facebook, blev for alvor intensiveret, da Instagram i august 2016 introducerede Stories. En funktion brugerne allerede kendte fra Snapchat, som introducerede funktionen tilbage i 2013. Forskellene på Instagram Stories og Snapchat Story er svære at få øje på (for den ikke-vante Snapchat eller Instagram-bruger er Stories en funktion, hvor man kan lægge billeder eller små videosekvenser op, der forsvinder efter 24 timer).

Siden Instagrams lancering af Stories har overskrifter som ”Oh, Snap: Instagram Stories Is Killing The Competition” tegnet et billede af, at det gik ned ad bakke for Snapchat.

AudienceProjects undersøgelse viser dog, at at de 15-25-årige danskere tildeler Snapchat en tredjeplads, når det kommer til apps, de mindst kan leve uden, mens Instagram ligger på sjettepladsen. De 26-35-årige har derimod slet ikke Snapchat med blandt de apps, de ikke kan forestille sig at leve uden. Undersøgelsen viser også, at hele 76% af de 15-25-årige er på Snapchat, og bekræfter dermed tesen om, at Snapchat primært er forbeholdt unge under 30 år.

Pointe: Hvis din virksomhed gerne vil have fat i de unge under 30 år, er Snapchat fortsat et medie, man ikke se bort fra. Men der er nogle ting, du skal være opmærksom på, bl.a. at det kræver en stærk kommunikation på tværs, da indgangsbarrieren er højere på Snapchat end på Instagram.

▶︎ Foredrag: Sådan fanger du de unge på sociale medier

5) Vi tjekker oftest Facebook, Snapchat og Reddit

52% af danskerne tjekker Facebook flere gange om dagen, mens 32% tjekker Snapchat flere gange dagligt. Reddit har sneget sig ind på en tredjeplads, hvor der også er 32%, der har angivet, at de tjekker Reddit dagligt. Samtidig er der 15% af danskerne, der tjekker Reddit sjældnere end månedligt. Det tegner et billede af, at mediet er forbeholdt en mindre gruppe dedikerede Reddit-brugere. Tallene viser, at 11% af de 15-25-årige er på Reddit og 9% af de 26-35-årige. Reddit betegner sig selv som “the front page of the internet”, og er en nyheds- og underholdningsside, hvor brugerne rangerer hinandens indhold ved at stemme det op og ned.

Pointe: Vi har mobilen og de sociale medier på os hele tiden, og tjekker dem gerne flere gange dagligt. Vi researcher, rater, anbefaler, deler og deltager. Som virksomhed skal I gøre det nemt for jeres kunder at tale med jer og hinanden, og I skal ramme jeres brugere der, hvor de er. En potentiel kunderejse er aldrig længere væk end et greb i lommen. Og det gør sig gældende det meste af døgnet, hvor mobilen er vores tro følgesvend.

▶︎ Hele AudienceProjects Insights 2017 finder du her.

 Tip: 2 apps til at klarlægge dit eget mobilforbrug

Hvor meget tid bruger du på din telefon? Det kan du finde ud af ved at downloade app’en Moment, der tracker hvor mange timer om dagen, du har øjnene klistret til skærmen. Hvis du opgraderer app’en til pro-versionen for 35 kr., får du mulighed for at opsætte en daglig grænse for, hvor mange timer du må være online på din telefon, modtage små remindere m.m.

Hvis du vil udvide din indsigt i dit eget mobilforbrug, kan du downloade app’en BreakFree, der registrerer hver gang, du låser din telefon op, og tildeler dig en ‘addiction score’. BreakFree registrerer også, hvor meget tid du bruger på din telefon. Du kan følge udviklingen på dags-, uge- og månedsbasis.

3 kommentarer til “5 facts om danskerne på sociale medier 2017”

  1. Pingback: Guide: Hvor lang skal din næste video på sociale medier være? - Astrid Haug

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *