De vigtigste tal om danskerne på sociale medier 2018

Danskerne bruger lidt mindre Facebook, men mere Instagram, YouTube og Messenger. Facebook er dog stadig det mest dominerende sociale medie i Danmark. Og så bruger kvinder og mænd sociale medier stort set lige meget, lige med undtagelse af YouTube. Det er de nyeste tendenser for danskernes brug af sociale medier.

I sidste uge fremlagde DR på konferencen Social Media Manageren 2018 i Aarhus nogle nye tal for danskernes brug af sociale medier, præsenteret af DRs Medieforskning, og der kom ligeledes en ny rapport fra Kulturstyrelsen. Højdepunkterne fra dette har jeg samlet her.

Først tager vi et kig på DRs tal.

Danskerne bruger Facebook mindre i 2018 end i 2017 – faldet er dog kun på 2 procentpoint, så det stadig er 63% af danskerne, der dagligt anvender Facebook. Efter mange års konstant stigning er faldet bemærkelsesværdigt. Også fordi Facebook fortsat ikke vil bekræfte tallene.

YouTube er steget til 27% daglig dækning, mens Instagram er steget til 24%.

Snapchat er stagneret på 23%, hvilket passer meget godt med det globale billede af, at Facebook med Instagram som sit våben har formået at give det ellers så fremadstormende Snapchat kamp til stregen.

I bunden af skalaen ligger Twitter med et fald fra 7 til 6%, Linkedin stiger fra 4 til 6%. Pinterest, Reddit, Jodel og Tumblr ligger på hhv. 4, 3, 1 og 1%.

De unge bruger sociale medier mest

Selvom man officielt skal være 13 år for at bruge de fleste sociale medier, er der 85% af de 9-14 årige, der er på sociale medier dagligt. Og i den aldersgruppe er det pigerne, der dominerer (det fremgår ikke af disse tal, men af tidligere DR-undersøgelser og blev sagt i forbindelse med oplægget). Selv blandt +65 er 52% af befolkningen på sociale medier. Som vi skal se senere, er den modne del af befolkningen primært på Facebook, mens de unge har en langt mere varieret brug af sociale medier.

Den mest interessante målgruppe, når det kommer til sociale medier, er de unge. De er de første til at skifte digitale vaner, og det er blandt dem, man bedst spotter trends og tendenser.

Blandt de 15-24-årige dominerer Facebook, med 80% på Facebook, 71% på Messenger og 51% på Instagram. Google-ejede YouTube benytter 64% af de unge dagligt, mens Snapchat benyttes af 63%.

Det er oplagt at lave YouTube til denne målgruppe, og så skubbe indholdet ud gennem annoncer. Her skal man blot huske, at over halvdelen af de unge benytter adblocker. Man kommer altså ikke udenom at lave noget indhold, som også fungerer godt organisk.

De 25-31-årige er mere på Facebook end de helt unge, nemlig 85%. Til gengæld bruger de alle de andre sociale medier mindre end de 15-24-årige. 67% af de 25-31-årige er på Messenger, mens Snapchat ryger ind på en tredjeplads med 48 %. YouTube ligger på 44%, mens Instagram er på 41%.

Blandt de 32-64-årige tager alle andre end Facebook et kæmpe dyk. Mens 75% på Facebook, bruger kun 41% Messenger. 28% er på Instgram, 27% på Youtube, og Snapchat snupper en sidsteplads med kun 19%.

DRs analyse viser altså, at danskerne over 32 år holder sig mest til Facebook. Reglen er, at jo ældre din målgruppe er, jo mere kan I nøjes med blot at bruge Facebook. Så et godt råd hvis du gerne vil holde dig selv og dit brand ’ung med de unge’: Brug andre sociale medier end blot Facebook 😊

77% af danskerne bruger sociale medier 

Nu er det blevet tid til at kigge nærmere på tallene fra Kulturstyrelsen.

Deres tal for danskernes brug af sociale medier ligger lavere end DRs. Mens DR har 63% på Facebook dagligt, har Kulturstyrelsen 53%.  Instagram er 24% vs. 19%. Mit bud er, at det skyldes, at Kulturstyrelsen (via Danmarks Statistik) måler de 16-89-årige, mens DR (via Gallup) måler +12 og ikke går helt så højt op. Kulturstyrelsen får altså flere med i den ældre del af befolkningen, som bruger sociale medier mindre og dermed giver lavere gennemsnit. Andre forklaringer er velkomne i kommentarfeltet.

Selvom DRs og Kulturstyrelsens tal ikke er helt ens, er de dog enige om, at der er sket en bemærkelsesværdig ændring i danskernes brug af Facebook. Kulturstyrelsen skriver:

”For hverken de 16-24-årige eller 25-34-årige er der fra 2017 til 2018 målt en stigning i antallet, der har brugt Facebook. Denne udvikling er ganske særegen for Facebook, da de øvrige større sociale medier som Instagram og Snapchat i 2018 enten opretholder niveauet i de yngre aldersgrupper eller fortsat oplever fremgang.”

Tallene ovenfor viser, at for de 16-24 årige falder brugen af Facebook med 1 procentpoint til 96%, som jo stadig er en ekstrem høj penetration. Instagram stiger med 4 til 75%, og Snapchat stiger med 1 til 87%.

For de 25-34-årige falder Facebook med 2 procentpoint til 89%, mens Instagram står stille på 52%, og Snapchat stiger med 4 procentpoint til 62%.

Disse tal er noget højere end DRs, og det skyldes, at DR måler dagligt brug, mens Kulturstyrelsen (via Danmarks Statistik) her spørger til, om folk har brugt det i de sidste 3 måneder.

Ikke overraskende ser vi også her, at de unge bruger sociale medier i langt større udstrækning end de ældre. Til gengæld ser vi blandt danskerne over 45 år den største stigning i brugen af sociale medier, sikkert fordi penetrationen blandt de unge allerede er ekstrem høj.

Bruger kvinder og mænd forskellige sociale medier? Af tabellen nedenfor fremgår det, ser det faktisk ganske lige ud. Mændende har taget Instagram til sig, med en stigning på 9 procentpoint fra 2017 til 2018. På Twitter er der sket et fald hos mændene og en stigning hos kvinderne, så niveauet er ret jævnt. Kun på YouTube stikker mændene af med 32% daglige brugere vs. kvinderne på 17%.

Hvis du vil have flere tal på danskerne digitale brug, kan du dykke ned i IT-anvendelse i befolkningen fra Danmarks Statistik, som udkom slut november 2018.

Af dem, der bruger Facebook, anvender Facebook en til flere gange dagligt. Dernæst følger Instagram med 54% og Snapchat med 51%.

LinkedIn bruges dagligt af 14% af brugerne, mens Twitter ligger på 13%.

5 pointer til din virksomheds brug af sociale medier:

  1. Facebook er stadig det dominerende sociale medie i Danmark. Tager vi Messenger og Instagram med, så bliver Facebooks del af kagen blot endnu større.
  2. På Instagram bruger vi ifølge Daniel Käfer, country manager for Facebook i Danmark, halvdelen af tiden i newsfeed og halvdelen på stories. Fordel jeres indhold efter samme formel – 50/50.
  3. Messenger- og chatbesked-tjenester er i vækst, så hvordan kan I komme i kontakt med jeres brugere via besked-funktionen? Er det en chatbot, personlig kundeservice, annoncer eller noget helt fjerde?
  4. Størrelse er ikke alt. Selvom Linkedin, Twitter og Pinterest blegner i sammenligning med Facebook, kan det sagtens være det helt rigtige sted for dig og din virksomhed at lægge en stor indsats.
  5. Tag en kold tyrker, hvis du tør. Undlad at lægge noget på fx Facebook i 2 uger og se, hvad der sker. Genstart så jeres brug af sociale medier ud fra, hvilke målgrupper I gerne vil ramme.

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag uddrag af min nye bog "Fremtiden tilhører de frygtløse"

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊

Skriv en kommentar