Danskernes færden på sociale medier

Til sidst giver jeg 5 bud på, hvad alle disse tal betyder for virksomheders brug af sociale medier. Konklusionen er, at brugerne aldrig før har haft så meget magt over, hvad de vil se, hvornår de vil se det, hvor længe de vil se det, og på hvilken platform.

1) Så mange danskerne bruger nettet dagligt: 65% via computer, 51% via mobilen og 35% via tablet.

2) To timer om dagen på nettet bruger danskerne ifølge egne udsagn. De 15-29 årige bruger over 3 ½ time om dagen på nettet.

3) Facebook er ikke overraskende stadig det foretrukne sociale medie med 3,5 mio. månedlige brugere (73%). Rapporten skriver, at ”blandt danskere under 30 år ses en svag tilbagegang på daglig brug af Facebook.” De unge har altså ikke forladt Facebook, men bruger det mindre hyppigt. Det skyldes ikke mindst Snapchat og Instagram. Snapchat har 890.000 månedlige brugere (18%), mens Instagram har 770.000 månedelige brugere (16%). Twitter har 570.000 månedlige brugere (12%). 4) Snapchat har godt fat i de unge. Halvdelen af de 12-19 årige og godt en fjerdedel af de 20-29 årige bruger Snapchat dagligt. Instagram har også en overvægt af 12-29 årige, men har modsat Snapchat er der også brugere over 30 år på Instagram.

5) Youtube har også et godt tag i de unge og de helt små. 17% af de 3-6 årige er på Youtube dagligt eller næsten dagligt. Blandt de 7-12 årige er det 38% dagligt eller næsten dagligt og 73% ugentligt. Læs mere om danskernes brug af YouTube

6) Streaming udgør i dag 17% af vores samlede tv-tid. Samtidig er tv-sening faldet til under 3 timer, mere præcist 2 timer 53 minutter. Det er især Netflix. Danskerne bruger i snit 15 minutter om dagen på Netflix i 2014, mod 9 minutter i 2013. Målt i månedlige brugertal er Netflix den 16. mest besøgte hjemmeside i Danmark (med knap en ½ mio. brugere over 15 år)

7) Youtube bruger danskerne i snit 6 minutter på om dagen. Den kommer til gengæld ind på tredjepladsen målt i antal månedlige brugere (2,3 mio. danskere over 15 år). 8) Shavere og cuttere. Uden at vide der var en betegnelse for det, har jeg i 2014 været med i et lille mindretal bestående af de 2% af danskerne, der har opsagt deres tv-pakke, de såkaldte cable cutters. Cable shaverne, dvs. dem der har nedgraderet deres pakke, udgør 6 % af befolkningen. I stedet vælger vi streaming-tjenester som Netflix, TV2Play og i noget mindre grad HBO Nordic til.

9) Second screen fænomenet vokser. Således bruger 61% af danskerne dagligt en anden skærm, mens de ser tv. Kun 5% bruger sociale medier relateret til det, de ser på skærmen, mens 2% producerer indhold relateret til det sete (jeg går ud fra, at det er forskellen på, om man læser med på sociale medier eller selv opdaterer, der her er spurgt ind til).

10) De ældre er vilde med ipads. 42% af de 60-74 årige har en tablet, i 2011 var tallet 3% (ipaden kom på markedet i 2010). Og så er de på Facebook.

5 ting disse tal betyder for virksomheders brug af sociale medier

1) Hvis du ikke har en strategi for, hvordan din virksomhed kan nå brugere på sociale medier, så er det på høje tid at få en. Det er uanset om din målgruppe er de helt unge, de voksne eller de ældre.

2) Facebook er stadig det største, men det kan være en god idé at få de andre sociale medier i strategien – Youtube, Snapchat, Instagram og Twitter.

3) Hvor blev Linkedin af, spørger Thomas Bigum på Facebook. Godt spørgsmål. Linkedin selv siger, at der er knap 1,8 mio. danske brugere af tjenesten. DRs tal siger 23%, hvilket svarer til 1,14 mio danskere.  4) Annoncebudgettet skal rykkes fra traditionelle platforme til sociale medier, Google og Youtube (prerolls).

5) Aldrig før har brugerne haft så meget magt over, hvad de vil se, hvornår de vil se det, hvor længe de vil se det, og på hvilken platform. Sørg for, at gøre dit superrelevante indhold tilgængeligt på brugernes præmisser.

LÆS OGSÅ: Hvilke sociale medier bruger danskerne? 

13 kommentarer til “Danskernes færden på sociale medier”

  1. Pingback: Hvilke sociale medier bruger danskerne? | Astrid Haug

  2. Pingback: Medieudviklingen 2014 | Keilberg & Christiansen

  3. Pingback: PowerKnappen | Info om sociale væresteder

  4. Pingback: God kundeservice er det nye sort ⋆ Toptrust

  5. Pingback: Youtube - en verdensberømt viral tween | Astrid Haug

  6. Claus Alvdahl Hansen

    Du skriver at TV-sening er faldet til 2 timer og 53 minutter. At vi streamer 15 minutter om dagen og det udgør 17% af vores TV forbrug. Dvs at 100% TV forbrug udgør 1 time og 28 minutter. Hvordan forklarerer du forskellen?

    Og hvor meget er almindelig TV sening faldet? Hvad er det faldet fra?

  7. Astrid Haug

    Hej Claus,
    tak for kommentaren – du har da lige sat mig på en lille regneopgave :-)

    Tv-sening var i 2013 3 timer og 0 min, i 2014 2 timer og 53 min, dvs et fald på 7 minutter. Det er samme niveau som i 2008. Det lyder måske ikke er meget med 7 minutter, men det er første gang i mange år, at tv-sening ikke enten stiger eller ligger stabilt. Disse tal er – som jeg forstår det – uden streaming.

    Streaming er i 2014 steget til 17% af det samlede tv-forbrug, mens det i 2013 var 12%. Dette er estimerede tal, da DR ikke har en egentlig måling på det. De 15 minutter om dagen er udelukkende på Netflix. Af en model s. 23 i rapporten kan man sjusse sig frem til, at danskerne i snit streamer 26 minutter om dagen. Så passer det vist bedre med de 17%?

    Du kan selv tjekke efter her: http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/D8F466AE-9EFB-4617-B8CD-5737425911FD/6062535/DR_Medieudviklingen_2014.pdf

    Mange hilsner
    Astrid

  8. Pingback: God kundeservice er det nye sort

  9. Astrid Haug

    Hej Michael,
    mange tak for kommentaren – og nyt link :-)
    Bedste hilsner
    Astrid

  10. Pingback: 11 facts om danskerne brug af sociale medier 2015 | Astrid Haug

  11. Pingback: 17 livsjusteringer DU kan lave i år (som kan gøre dig meget lykkeligere) - Nope.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *