Danskernes brug af sociale medier 2015

Så er den længe ventede årlige rapport fra DR om danskernes mediebrug på gaden! Det er en stor dag for talnørder og alle andre, der følger med i, hvordan danskerne konsumerer nyheder, radio, tv, sociale medier og navigerer rundt på nettet. Jeg har her fokuseret på de tal, rapporten afslører om danskernes brug af sociale medier og nyheder på nettet. Bemærk at rapporten skifter mellem daglige og månedlige brugere, samt eksakte tal og procenter, så hold tungen lige i munden, når tallene skal sammenlignes og bearbejdes.

1) Mobilen: 60% af danskerne bruger internet på mobilen dagligt eller næsten dagligt. I 2011 var det 20%, svarende til 200% stigning på fire år.

2) Facebook: Er stadig danskernes foretrukne sociale medier. 62% bruger dagligt Facebook (op fra 59% i 2014). Antallet af teenagere der bruger Facebook er steget fra 79% i 2014 til 87% i 2015.

3) Snapchat: 1,2 millioner månedlige brugere, mens 15% af danskerne bruger Snapchat dagligt (op fra 11% i 2014). 75% af brugerne er under 30 år. Knap 2/3 af teenagere bruger Snapchat dagligt. Blandt de 12-19 årige er det 48%.

4) Mere Snapchat: En dansker har  i snit 28 venner på Snapchat, modsat 235 venner på Facebook. Kun 8 % bruger Discover, mens 20 % får snaps og stories historier fra kendte, medier og brands.

5) Instagram: 11% daglige brugere (op fra 9% i 2014). Knap 50% af teenagere bruger Instagram dagligt.

6) Twitter: Kun 4% af danskerne bruger Twitter – det samme som i 2013 og 2014

7) Valgkamp: Sociale medier har ’overhalet’ radio og aviser som nyhedsmedie i valgkampen 2015. 88% fik ”set, hørt eller læst om folketingsvalget” fra tv, 60% fra sociale medier, 48% fra radio og 39% fra print. Blandt de 18-29-årige er nettet vigtigere end tv.

8) Nyheder: TV er stadig det foretrukne nyhedsmedie. Blandt de 20-35 årige foretrækker 69% tv til nyheder og baggrund, 59% svarer net, og 48% svarer Facebook.  I den samlede befolkning er det hhv. 79% tv, 44% net og 30% Facebook. Print foretrækkes af 23% af den samlede befolkning, men kun af 14% blandt de 20-35 årige.

9) Betalte nyheder: 6 % af danskerne betaler for nyheder på internettet

10) Ad blockers: 31% af danskerne bruger ad blockers

11) Podcasts: 4% af danskerne hører podcasts eller radio on demand.

Hvad betyder denne udvikling i sociale medier? Her er en kort tjekliste til din virksomhed eller organisation:

✓ Hvis jeres hjemmeside endnu ikke er responsiv og dermed optimal for mobilbrugere, så bør det være en topprioritet i 2016.

✓ Facebook annoncering er meget mere end at booste opslag. Sæt Facebook pixels på jeres hjemmeside, så I kan anvende website-visitors retargeting.

✓ Sociale medier skal prioriteres og serviceres på linje med presse. Ligesom I har traditionel presseovervågning, skal I også prioritere overvågning af sociale medier.

✓ Har I danskere under 30 som målgruppe? Så er kravene til jeres kreativitet og tilgængelighed desto større. Tjek Snapchat ud og gør jer superrelevante på samtlige platforme. Også Facebook. Se fx DR3 på Facebook, som eksperimenterer med en række nye formater for at nå den unge målgruppe.

✓ Brug sociale medier strategisk – ligesom I lægger en strategisk indsats i at nå pressen, relevante aktører, kunder og borgere. Den disciplin skal helt ind på de sociale mediers banehalvdel. Det gælder både for jeres brands samt direktørs brug af sociale medier.

Se tidligere blogs om danskerne på sociale medier:

4 kommentarer til “Danskernes brug af sociale medier 2015”

  1. Astrid Haug

    Hej Chris,
    Youtube indgår i DRs rapport sammen med streamings-tjenester og ikke som socialt medie, fx her: “Netflix har
    været i vækst lige siden tjenestens indtog på det danske marked i 2012, og bruges ugentligt af mere end hver fjerde dansker, mens YouTube når knap halvdelen.”
    Mange hilsner
    Astrid

  2. Pingback: Opmærksomhed er noget man betaler med | Content Marketing DK

  3. Pingback: Sociale medier til skoleprojekter - Astrid Haug

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *