Den årlige medierapport fra DR er udkommet, og den peger på en række ændringer i danskernes brug af sociale medier. Jeg har samlet syv højdepunkter her.
Selvom 2020 var et ekstraordinært år, ser vi ikke de store forskydninger i danskernes brug af sociale medier. Det er dog værd at holde øje med de unges stigende brug af Tiktok, mens Instagram står for den største procentmæssige stigning i befolkningen generelt.
Rapporten peger samtidig på, at børn helt ned til 4-8 år er meget flittige mediebrugere, af både DRs og amerikanske tjenester. Der hviler således en stor opgave på forældrene i at følge med i de små børns mediebrug, ligesom det kan betyde større krav til platformene om at beskytte små børn.
- Facebook er stadig kongen over sociale medier i Danmark, men er stort set ikke vokset fra 2019 til 2020, med 65% daglige brugere. Det er også pænt mange. Tallet er lavere for de 9-14 årige, nemlig 32%, hvilket dog er en stigning fra 25% i 2019. Man skal desuden være 13 år for at være på Facebook.
- Instagram er steget fra 25% til 30% af danskerne, der bruger det dagligt. Det er næsten hver tredje dansker over 12 år, som er på Instagram hver dag. Blandt de 4-8 årige er 19% på Instagram ugentligt.
- YouTube benyttes dagligt af 29% af danskerne, mens 52% benytter det ugentligt. Blandt de 9-14 årige er det 88%, som benytter YouTube ugentligt. Blandt de 4-8 årige har Netflix har besøg af 48% danskerne ugentligt.
- Snapchat står næsten stille, fra 24% til 25% daglige brugere fra 2019 til 2020, men det er altså stadig hver fjerde dansker over 12 år, som er på Snapchat hver dag. Blandt de 9-14 årige benytter 59% Snapchat ugentligt. Det er også værd at bemærke, at 22% af de 4-8 årige er på Snapchat ugentligt.
- Tiktok: 8% af danskerne har en profil her, og 5% af danskerne bruger det dagligt. Det er en markant stigning fra kun 1% i 2019. Blandt de 15-24 årige er det 30%, som er på TikTok ugentligt, mens knap halvdelen, nemlig 48%, af de 9-14 årige er på Tiktok ugentligt, mens 23% af de 4-8 årige er på Tiktok ugentligt.
- Whatsapp har kun 4% daglige brugere, hvilket kan undre, når appen på verdensplan har over 2 milliarder brugere. Danskerne er bare mere til Messenger, som knap halvdelden, nemlig 44%, bruger dagligt.
- LinkedIn og Twitter har kun omkring 7-8% daglige brugere, men for mange virksomheder, især indenfor politik og B2B, er det stadig super-relevante og brugbare platforme.
Dækker YouTube også over YouTube kids?
godt spørgsmål 😊 ja det vil jeg tro, da det ikke er tal fra Youtube, men at de spørger et udvalg af danskere om deres medievaner.
Hej, tak for de gode eksempler, det var meget spændende.👍
Jeg troede, at Facebook vil have flere procent..
Ja, bemærk dog, at det er daglige tal. Så det ugentlige eller månedlige antal Facebook-brugere er noget højere. DR deler desværre kun et lille udsnit af deres tal.