Den årlige medierapport fra DR er udkommet, og den peger på en række ændringer i danskernes brug af sociale medier. Jeg har samlet syv højdepunkter her.
Selvom 2020 var et ekstraordinært år, ser vi ikke de store forskydninger i danskernes brug af sociale medier. Det er dog værd at holde øje med de unges stigende brug af Tiktok, mens Instagram står for den største procentmæssige stigning i befolkningen generelt.
Rapporten peger samtidig på, at børn helt ned til 4-8 år er meget flittige mediebrugere, af både DRs og amerikanske tjenester. Der hviler således en stor opgave på forældrene i at følge med i de små børns mediebrug, ligesom det kan betyde større krav til platformene om at beskytte små børn.

- Facebook er stadig kongen over sociale medier i Danmark, men er stort set ikke vokset fra 2019 til 2020, med 65% daglige brugere. Det er også pænt mange. Tallet er lavere for de 9-14 årige, nemlig 32%, hvilket dog er en stigning fra 25% i 2019. Man skal desuden være 13 år for at være på Facebook.
- Instagram er steget fra 25% til 30% af danskerne, der bruger det dagligt. Det er næsten hver tredje dansker over 12 år, som er på Instagram hver dag. Blandt de 4-8 årige er 19% på Instagram ugentligt.
- YouTube benyttes dagligt af 29% af danskerne, mens 52% benytter det ugentligt. Blandt de 9-14 årige er det 88%, som benytter YouTube ugentligt. Blandt de 4-8 årige har Netflix har besøg af 48% danskerne ugentligt.
- Snapchat står næsten stille, fra 24% til 25% daglige brugere fra 2019 til 2020, men det er altså stadig hver fjerde dansker over 12 år, som er på Snapchat hver dag. Blandt de 9-14 årige benytter 59% Snapchat ugentligt. Det er også værd at bemærke, at 22% af de 4-8 årige er på Snapchat ugentligt.
- Tiktok: 8% af danskerne har en profil her, og 5% af danskerne bruger det dagligt. Det er en markant stigning fra kun 1% i 2019. Blandt de 15-24 årige er det 30%, som er på TikTok ugentligt, mens knap halvdelen, nemlig 48%, af de 9-14 årige er på Tiktok ugentligt, mens 23% af de 4-8 årige er på Tiktok ugentligt.
- Whatsapp har kun 4% daglige brugere, hvilket kan undre, når appen på verdensplan har over 2 milliarder brugere. Danskerne er bare mere til Messenger, som knap halvdelden, nemlig 44%, bruger dagligt.
- LinkedIn og Twitter har kun omkring 7-8% daglige brugere, men for mange virksomheder, især indenfor politik og B2B, er det stadig super-relevante og brugbare platforme.


Dækker YouTube også over YouTube kids?
godt spørgsmål 😊 ja det vil jeg tro, da det ikke er tal fra Youtube, men at de spørger et udvalg af danskere om deres medievaner.