Det var Bill Gates, der tilbage i 1996 skrev en artikel med titlen Content is King. Det var sandt dengang, og det er sandt i dag. Det er ved at gå op for mange, at uden godt indhold kan man ikke klare sig på sociale medier. I har måske nogle konti på sociale medier, I har måske en strategi, men er der styr på indholdet?
Når man skal i gang med sociale medier, starter man typisk med hvilke platforme, man vil satse på. I stedet bør man tage udgangspunkt i, hvilket overordnet mål ens kommunikation skal understøtte. Jeres formål behøver ikke være længere end et tweet. Herefter skal man se på, hvilket indhold man vil kommunikere. Forudsætningen for at være til på de sociale medier, er, at der er noget relevant indhold. Det kan være underholdende, følelsesladet, visuelt, nyhedsbåren osv. For det er indholdet, folk kan like, dele og kommentere på. Uden godt indhold giver sociale medier ikke mening.
10 steps til din indholdsstrategi
1) Lyt. Man glemmer ofte at lytte til dem, det egentlig handler om. Så start med at lytte til, hvad kunderne og potentielle kunder taler om på sociale medier. Hvor passer I ind i samtalen?
2) Tag ejerskab på et område. Find et fokus for jeres indhold på sociale medier. Det skulle gerne være forankret i den overordnede vision eller formål. Spørg jer selv, hvor er vi unikke? Hvilket emne vil vi være kuratorer eller eksperter på?
3) Tone of voice. Har man en idé om, hvilken tone man vil bruge på de sociale medier, er det også med til at styre indholdet. Er vi informerende, går vi imod strømmen, eller er vi kække?
4) Årshjul. For rigtig mange virksomheder kommer de samme begivenheder igen hvert år. Brug året til at lave en overordnet plan for jeres indhold. Lad dig inspirere af sæsoner, højtider, mærkedage og sportslige eller kulturelle begivenheder.
5) Lav en indholdsplan. Mange virksomheder planlægger i et Excel-ark i skyen, så flere har adgang til det på én gang. En indholdsplan gør det nemmere at koordinere med andre afdelinger ift. aktuelle kampagner eller sager. En planlagt opdatering kan naturligvis blive tilsidesat af en aktuel sag eller en bedre idé. Men det er godt at have planlagt indhold på lager til de tørre tider.
6) Brug samme historie på flere platforme. Hvis I har en god historie, skal den naturligvis ud på flere platforme. Versionér til de enkelte platforme. Men lad være med at autoposte.
7) Uddelegér og inddrag. Få andre til at gøre arbejdet ved at lade ansvaret for at opdatere gå på skift mellem medarbejdere, medlemmer, kunde-ambassadører eller gæste-bloggere. Som fx @ungkom på Instagram og Ugens københavner på Twitter.
8) Tænk i hashtags. Hashtags kan være en måde at brainstorme på sit indhold på. Brug nogle af de tilbagevendende hashtags som #dkpol #ffdk #throwbackthursday #fredagsbog, eller lav jeres eget hashtag til en sag, kampagne, konference som fx #gørskovenvildere #SDUfordi #voreskbh.
9) Bliv ven med dit statistikværktøj. Mål på jeres indhold. Målingens historik på de sociale medier er gået fra, at man måler i fans over engagement, dvs. hvor mange der interagerer med en, til at måle den reelle effekt. Så find ud af, hvilken opgave I løfter med sociale medier.
10) Less is more. Godt indhold lever længe. Hvis indholdet bliver delt og liket, har det en længere levetid. Ved at producere mindre og mere fokuseret indhold, bliver der mere tid til at planlægge og måle
Præsentationen er lavet til en workshop på Social Media Week d. 18. februar 2014. Skriv en kommentar, hvis der er noget i præsentationen du gerne vil have uddybet.
Content Strategy – Social Media Week Copenhagen from astridhaug
Hej Astrid Haug
Tak for et godt oplæg i går. Du snakkede om, at oplægget ville blive livestreamet og senere smidt op på internettet. Hvor kan man finde det henne? :-)
Hej Katrine,
selv tak! Det bliver lagt op på jyskebank.tv, men nok først om nogle dage – hold evt. øje på Twitter.
Mange hilsner Astrid