Jeg har mødt det mange gange under corona – udsagnet om, at digitale møder er godt til status og drift, men hvis man skal være kreativ og idéudvikle, skal mødet foregå fysisk. Eller forestillingen om, hvis det er første gang, man møder nogen, er det bedst at mødes fysisk. Men er det virkelig rigtigt? Jeg forstår ikke helt det synspunkt. Hvad med Wikipedia, sociale medier som YouTube, Snapchat og Instagram, crowdfunding som Kickstarter eller communities på Facebook, Reddit, LinkedIn osv.? Der sker hver dag en masse kreative og sociale udvekslinger online, så selvfølgelig kan man også have kreative processer digitalt som virksomhed. Internettet er spækket med kreativitet og sociale relationer.
Mange virksomheder har endda oplevet højere produktivitet og mindre stress – til trods for de barrierer, som covid19 har skabt så som hjemmearbejde. Danmarks største private virksomheder har ifølge Rambøll tilsammen øget produktiviteten med et tocifret milliardbeløb under corona.
Det er min påstand, at hvis man er kreativ og social, så er man det, uanset om man mødes fysisk eller digitalt. Det kræver dog, at man ikke bare konverterer det fysiske møde eller workshop én-til-én til et digitalt format, men at man gør sig umage med at lave et online-format, som understøtter det, man gerne vil opnå.
Jeg har i løbet af 2020 prøvet en række online-formater som kundemøder, webinars/foredrag, paneldebatter, workshops mm. De fleste af kunderne har jeg ikke mødt fysisk, og det går fint. Jeg er i gang med at skrive en bog med Julie Kristine Strange, og vi har endnu ikke mødt hinanden fysisk (andet end meget perifært til en julefrokost for nogle år siden). Det går også fint.
Og ja, der er nogle fordele ved fysiske møder, men det digitale har andre fordele, så som at man sparer en masse transport og dermed tid, og at man skal tænke sig rigtig godt om, i forhold til hvordan mødet skal afvikles og hvad man skal have ud af det. Det fysiske møde er så integreret en del af manges arbejdsliv, at vi ofte glemmer at spørge os selv, om vi ikke kunne bruge tiden bedre. Det hjælper online-møderne os med at blive skarpere på. Samtidig har vi mange års erfaringer med at mødes fysisk, mens mange kun har seks måneders erfaringer med digitale møder. Det er helt naturligt, at det føles mindre trygt og rigtigt, men det er også et spørgsmål om vaner.
Her kommer jeg med nogle bud på, hvordan man kan være kreativ sammen og social digitalt. Listen er ikke udtømmende, og jeg håber løbende at kunne tilføje nye punkter.
Sådan kan du være kreativ og social digitalt:
- Undgå for mange powerpoints og inddrag deltagerne i møder og præsentationer. Online-formater bliver meget bedre, hvis der er dialog. Det kan være alt fra det meget styrede format som afstemninger (polls), til det mere løse, hvor direktøren fx stiller op til åben online-Q&A med medarbejderne.
- Bed deltagerne om at forberede sig og udfylde noget på forhånd – et survey, skema etc. Det gør at alle møder op ’tunet’ ind på emnet, og at der ikke går lemminge-effekt i idéerne.
- Del online-sessionen op i mindre bidder. I stedet for 3 timer eller en hel dag, så afhold flere kortere seancer, hvor deltagerne forbereder sig mellem seancerne.
- Ved længere seancer, så variér mellem plenum (alle/mange) og mindre grupper. Brug breakout-rooms, eller opfordr deltagerne til at gå en tur, mens de snakker i telefon med en kollega om emnet. Sørg for, at alle rapporterer tilbage fra breakouts eller walk-n-talk.
- Lav en wiki eller et andet fælles produkt – fx i Google Doc eller andre digitale samarbejdsværktøjer. Undgå at sende 20 mails frem og tilbage, det dræber kreativiteten.
- Brug Yammer, Slack, Whatsapp, Pinterest eller lignende til sociale beskeder og idé-boards – så skæve input og nye idéer ikke oversvømmer indbakken eller forsvinder ud i den blå luft.
- Kan du ikke få kreative møder til at fungere online, handler det måske ikke om mødeformen, men om, at der simpelthen mangler nye idéer og input. Så er det bedre, at ledere og medarbejdere søger inspiration ved at læse, lytte, skabe, besøge startups (online naturligvis) osv., fremfor at holde endeløse møder uden en kreativ gnist. Det kræver både input og pauser at være kreativ.
- Kom ud på sociale medier og få nye input – Linkedin, Twitter, Instagram, Pinterest – og byd selv ind med godt indhold, opsøg nye og gamle relationer.
- Tag hånd om virksomhedens sociale aktiviteter digitalt. Find inspiration via eventbrite – hvad med en virtuel skriveklasse, cocktail-lektion eller online-comedy?
- OPDATERES
Læs også:
10 ideer til at være mere innovativ på arbejdspladsen
4 Slack cases: Bliv klogere på platformens fordele og ulemper
Photo by Dstudio Bcn on Unsplash