Der er en enorm interesse for toplederen i disse år, og kravene bliver stadig større. Nu skal du som topleder så også være aktiv på sociale medier. Hvad bliver det næste? Selvom man som topleder ikke ser sig selv som den, der skal gå forrest på sociale medier, så er det en forudsætning for at drive forretningen, at man følger med den teknologiske udvikling og har blik for kundernes skiftende adfærdsmønstre. Her er sociale medier en væsentlig brik.
Kommunikation er en forudsætning for ledelse. Så det er ikke så meget spørgsmålet om, hvorvidt du som leder skal anvende sociale medier eller ej, men spørgsmålet om, hvorvidt du ønsker at kommunikere.
Gør du det, bliver sociale medier en stadig vigtigere platform til at udføre dette. Om nogle år vil topledere naturligt være på sociale medier. Nogle har behov for træning, ligesom man i mange år har givet topchefer medietræning, mens andre er naturtalenter med høj online-karisma fra første statusopdatering. Jeg møder mange topledere, som gerne vil prioritere de sociale medier højere, men som har svært ved at omsætte det til en praksis i hverdagen. Og det er netop den daglige indsats, der skal i fokus.
Det er ikke en brandtale på medarbejderseminaret eller hensigtserklæringer, der er brug for. Det er at lytte, svare, kommunikere og organisere sig i det daglige, som giver effekten. Det kræver en strategi, et dedikeret fokus og ikke mindst din tid. Men hvor meget skal lederen selv være nede i substansen?
“Du behøver ikke blive den nye magiske Twitter-CEO eller have din egen YouTube-kanal med flere tusinde følgere. Men du må forstå, hvordan de sociale medier fungerer og bidrager til samfundet, medarbejdernes hverdag, og hvad de betyder for din forretning”
GPS betyder Global Positioning System, et system der trækker data fra et verdensomspændende netværk af satellitter og ned til digitale modtagere, så vi kan navigere i trafikken. Tilsvarende skal man som leder tænke i positionering og systemer i global skala, når det gælder sociale medier, og man skal lære at navigere ud fra de data, man har til rådighed.
Bogen er bygget op om de fire områder i lederens GPS for sociale medier: formål, færdigheder, medarbejdere og kunder. Det giver fire perspektiver på sociale medier og forhåbentlig svar på de spørgsmål, du som topleder har til sociale medier.
De fire trin i lederens GPS til sociale medier
1) Formål: Det første trin i lederens GPS til sociale medier er formålet. Hvad vil du gerne opnå? Hvad er det formål værd i tid? Det kan være din positionering, dit budskab, hensigt, sagen, det du har på hjerte, det du gerne vil opnå, fra karrierefremme og øget medarbejdertilfredshed til at forandre samfundet.
2) Færdigheder: Vi sætter fokus på dine helt personlige færdigheder på sociale medier. Ved du tilstrækkeligt om, hvordan sociale medier fungerer, og hvordan kommunikation, salg, markedsføring, produktudvikling, kundeservice og HR smelter sammen i sociale medier? I mange tilfælde forudsætter sociale medier, at også lederen evner at skrive en god opdatering, uploade en video, skrive et blogindlæg eller svare brugerne.
3) Medarbejdere: Det er medarbejderne, der udgør organisationen. Det er dem, der udgør virksomhedens værdi, kultur og rummer virksomhedens potentiale. Hvilken kommunikation har de brug for fra dig som leder? Kan samarbejdet og videndelingen optimeres? Har medarbejderne de rette digitale kompetencer og værktøjer?
4) Kunder: Det er kunderne, der udgør forretningen. I stedet for kun at tale om forretning, bundlinje og ROI, vil jeg sætte fokus på kunderne. Hvordan påvirker deres adfærd på sociale medier forretningen? Hvad gør man, når kunderne tager til genmæle på sociale medier, og hvordan skaber vi værdi af sociale medier?
Brug gerne et øjeblik på at vurdere dig selv ud fra de fire trin:
1) Hvor klart, stærkt, overbevisende eller passioneret er dit formål?
2) Hvor godt forstår du at anvende sociale medier?
3) I hvilken grad har du fokus på kundernes digitale behov?
4) Og i hvor høj grad har du fokus på medarbejdernes digitale samarbejde?
Det er ikke sikkert, at de fire områder har lige stor vægtning hos dig, og nogle af dem tiltaler dig nok mere end andre. Tilsammen udgør de en ramme for, hvad du som topleder skal navigere i.
Kære Astrid.
Selvom det offentlige skal justere indlæg etc. ift personfølsom data, er det efter min mening relevant, at de kommer på de sociale medier. Tror du, din bog er relevant for ledere i det offentlige/på hospitaler, eller er den primært knyttet til organisationer med kommercielle interesser?
Vh CB
Heh Christina,
mange tak for din kommentar! Jeg har bestræbt mig på, at den skal være anvendelig både for det private og offentlige. Jeg har selv en baggrund som rådgiver i det offentlige. Jeg håber, du har lyst til at læse den :-)
Mange hilsner
Astrid
Hej Astrid.
Det er altid inspirerende at læse nyt fra dig. Desværre møder jeg (ofte) ledere i det offentlige, der er modstander af sociale medier. De kan ikke se, hvad organisationens tilstedeværelse skulle give på bundlinjen. Jeg tænker derfor, at jeg næste gang vil bruge dit citat: “Kommunikation er en forudsætning for ledelse. Så det er ikke så meget spørgsmålet om, hvorvidt du som leder skal anvende sociale medier eller ej, men spørgsmålet om, hvorvidt du ønsker at kommunikere.” Glæder mig til at læse e-bogen. Udkommer den i øvrigt som ordinær bog i den nærmeste fremtid?
Venlig hilsen
Duygu E. Cosar
Hej Duygu,
mange tak for din kommentar! Jeg møder både positive ledere og de mere skeptiske, så dejligt at høre, du kan bruge citatet til sidstnævnte kategori. Den udkommer kun som e-bog.
Mange hilsner
Astrid
Hej Astrid,..
Igen en velskrevet og inspirende bog.
Den giver både god mening stof til refleksion.
Jeg bruge ofte dette “citat” :Hvad vil vores bruger/kunder savne, hvis vi var væk i morgen? Og hva vil vi savne hvis vores kunder/bruger var væk i morgen : fokus på kerneopgaven – indholdsstrategien – sociale medier – kommunikation.
Hej Torben,
mange tak for din kommentar! Det er nogle gode citater, du navigerer ud fra :-)
Mange hilsner
Astrid