Lytter du med på sociale medier?

Danskerne er storbrugere af sociale medier. Som virksomhed eller organisation kan man lære meget af at lytte til, hvad folk siger om ens forretning eller branche. Med de rigtige værktøjer bliver det nemmere at fange det hele på nettet, og det giver et godt udgangspunkt for at gå i dialog med kunderne.

Her er nogle værktøjer til, hvordan man kommer i gang med at lytte – fra det helt basale til det mere avancerede. Jeg har delt de forskellige værktøjer og systemer op i tre kategorier:

1) Gratis værktøjer til overvågning
2) Betalingsværktøjer til overvågning
3) Management systemer til sociale medier

1) Gratis værktøjer

Et godt sted at starte med at lytte til brugerne er Google Underretninger. Opret en underretning på din virksomhed, på konkurrenterne, dine kunder, på dit eget eller chefens navn, og andre ting, du gerne vil holde dig underrettet om. Så får du en email, når der dukker noget op. Få hjælp af Google til at oprette de helt rette søgeord for dig. Der kan dog være en vis forsinkelse på underretningerne, så hvis I har brug for en real-time-overvågning, kan I enten selv sidde og lytte med eller betale jer fra det.

Hvis du gerne vil lytte med på Twitter, er Tweetdeck et godt gratis program, hvor man kan se mange søgninger på samme skærmbillede. Via Tweetdeck kan man også planlægge sine tweets til at udkomme på et bestemt tidspunkt.

Tilføjet okt 2014: Twitter åbnede i sommers op for Twitter Analytics, som viser, hvor mange visninger ens egne tweets har fået, og hvor stort et engagement det enkelte tweet har opnået.

Facebook er sværere at overvåge end fx Twitter, fordi man ikke kan lytte med på de profiler, der har lukkede konti (hvilket de fleste har). Hvis man har en side, kan man naturligvis manuelt tjekke, om der er kommet kommentarer og opslag. Man kan søge i åbne opdateringer på Facebook ved hjælp af hashtags, fx Vild med dans eller dansk politik, hvilket dog ikke er en særlig pålidelig søgemetode.

Socialmention er real-time søgning på sociale medier. Der er mulighed for at få en email-alert (som pt ikke virker).

Klout falder lidt udenfor her, men I får den alligevel. Klout udregner en Kloutscore mellem 1 og 100 for en person eller brand, ved at se på ens popularitet på sociale medier. Man kan diskutere værdien af denne score (se under Criticism), men flere steder bliver den brugt som en indikator på personens digitale indflydelse i forbindelse med rekruttering, ifølge artikler fra bl.a. Wired og Forbes.

2) Betalingsværktøjer til overvågning

Har du brug for at få et samlet overblik over, hvad der bliver sagt om jer på nettet og sociale medier er der en række danske udbydere.

Overskrifts Overblik leverer daglig overvågning af sociale medier, blogs og online-medier. Der er 14 dages prøve og herefter 1.800 kr. pr. mdr. Overskrift.dk har siden 2004 overvåget den danske del af internettet og er dem, der har det bedste overblik over antallet af blogs og Twitter-brugere i Danmark.

Infomedia kender de fleste fra presseovervågningen af dagbladene. De kan supplere presseovervågningen med sociale medier. Prisen på deres hjemmeside lyder på fra 1.450 eller 3.500 pr. mdr. plus 850 kr. for Facebook.

Der er en række andre på det danske marked – fx Retriever og Meltwater, som jeg ikke kender nærmere til.

3) Management systemer til sociale medier

Har man mange konti på sociale medier, og er man flere der skal svare på kommentarer, kan man med fordel kigge sig om efter et management system til sociale medier. Seismonaut nævner på sin blog en række fordele ved management systemerne:

  • skemasætning af opdateringer
  • uddelegering af ansvar for at svare på de enkelte kommentarer
  • automatisering af rapporter
  • lettere opdatering af apps og tabs

Der er et par danske udbydere samt en lang række amerikanske. Jeg har her medtaget den mest anvendte, nemlig Hootsuite, så der er altså ikke tale om en udtømmende liste.

Hootsuite tilbyder en gratis konto, hvor man kan samle op til 5 konti gratis. Herefter koster det 9 dollars om måneden for en større model (30 dages gratis prøvetid). Det betyder, at man kan samle sine konti fra Twitter, Linkedin (profiler, grupper og sider), Facebook (profiler, sider og grupper), Google+ (kun Pages), Foursquare og WordPress ét sted.

Komfo Platform er et dansk system, der gør det nemt at overvåge mange konti på én gang samt at være flere moderatorer. Komfo startede med kun at arbejde med Facebook, men deres system håndterer i dag de mest benyttede sociale medier. Deres platform giver også adgang til et app-bibliotek, så man nemt kan lave Facebook-apps til konkurrencer eller sign-ups.

Falcon Social er også et dansk udbyder. Systemet kan ligesom Komfos bruges til at overvåge kommentarer samt publicere indhold. De har byg-dine-egne-apps indbygget som en del af deres pakke. Komfo og Falcon har forskellige prismodeller, så det kan være en fordel at forhøre sig hos begge. Begge virksomheder tilbyder gratis demo.

Kender du til andre gode overvågnings-værktøjer, gratis eller mod betaling? Lad mig høre fra dig.

8 kommentarer til “Lytter du med på sociale medier?”

  1. Hej Astrid,

    Flot indlæg! :)

    Jeg er så glad for at du har skrevet om at lytte med – hos Falcon Social har vi lige udgivet Advanced Listening, og vores CEO, Ulrik Bo Larsen, har netop skrevet om at lytte med indenfor en forenet platform, såsom Falcon. Et link til artiklen finder man her: http://bit.ly/IE20cn

    Med venlig hilsen
    Mary
    Falcon Social

  2. Hej Astrid

    Hos Meltwater har vi både betalingsværktøjer til overvågning og Management systemer til sociale medier. Vi har hovedsæde i San Fransisco og 65 kontorer fordelt rundt om i verden.

    Vi tilbyder alle interesserede en online demo af vores forskellige produkter. En demo er gratis og udføres af en konsulent der er tilknyttet vores kontor i København. Via dette link kan du signe op til en demo og du vil derefter blive kontakte af en konsulent – http://www.meltwater.com/da/fa-en-demo/

    Mvh Meltwater

  3. Astrid Haug

    Tak for jeres kommentarer og præciseringer – nu kan jeg i hvert fald ikke længere sige jeg ikke har hørt om Meltwater :-)

  4. Hej Astrid!

    Med Talkwalker kan du både monitorere og engagere dig i dine sociale medier (eller benchmarke mod konkurrentens) For at teste gratis må du gerne sende mig en email :)

    Vi tilbyder også en gratis service, Talkwalker Alerts, hvor man får en email med nye mentions hver dag.

    Mvh,
    Helene

  5. Astrid Haug

    Hej Helene,
    tak for det – godt at du melder dig, så vi kan få et samlet overblik over mulighederne på det danske marked.
    mvh Astrid

  6. Hej Helene

    Faldt lige over dit super brugbare indlæg. Det var lige præcis, hvad jeg ledte efter. Så tak:-)

    Mvh. Julie

  7. Pingback: Shitstormens anatomi - når sagen ikke er bøf | Astrid Haug

  8. Pingback: 11 facts om danskerne brug af sociale medier 2015 | Astrid Haug

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *