E-bog: Fremtidens digitale rekruttering

Vi er på vej ind i en rekrutteringsæra, hvor der bliver færre lønmodtagere at tage af i alderen 30-70
år, og dem som man allerede har – ja, de rykker hurtigere videre til nyt job. Jobomsætningen har
således aldrig været højere end lige nu, hvor hele 836.075 personer skiftede job i 2018.
I 2023 vil andelen af 70+-årige i Danmark være steget med ca. 240.000 personer, mens andelen
af 30-69-årige vil være faldet med 72.900 personer ift. 2013.

Vi vil derfor opleve, at virksomhederne vil tage en række nye metoder i brug for at tiltrække
de rette medarbejdere. Ansøgerne på den anden side kan tillade sig at være kræsne og stille
højere krav til virksomheden, herunder i ansøgningsprocessen. Da HR ofte er dem, der har den
første kontakt med medarbejderne, er det vigtigt, at medarbejderne fra første sekund oplever
virksomheden som kompetent og attraktiv.

Samtidig bliver en række digitale kommunikationsmetoder og teknologier mere udbredte,
tilgængelige og billigere at anvende. Det er især omkring digitalisering af HR-funktionen, vi ser,
at virksomheder har en mulighed for dels at skille sig ud ift. konkurrenter, men også til at gøre
ansøgningsprocessen og onboarding mere strømlinet. I sidste ende giver det en bedre oplevelse
for både ansøger/medarbejder og virksomheden, som sparer tid i rekrutteringen og kan nedbringe
antallet af fejlansættelser.

Kilde: Fremforsk (efter tal fra Danmarks Statistik, 2012) Billede: En demografisk fremskrivning af befolkningen viser, at de 50-59-årige bliver den største aldersgruppe på arbejdsmarkedet i 2023, og de overtager dermed 1. pladsen fra de 40-49-årige.

Fremtiden handler altså om at være dygtig til både at rekruttere og fastholde de vigtigste
medarbejdere. Og derfor tror vi på, at det i de kommende år vil betyde endnu mere, at
virksomheder ser sig selv som mere end bare en arbejdsplads. Arbejdspladsen skal være et sted,
hvor medarbejderne kan lære, blive dygtigere til deres fag, og hvor gode kollegaer og chefer sørger
for en arbejdsplads med høj trivsel – og en ordentlig løn.

I Konsulenthuset ballisagers Kandidatanalyse 2019 har 1.554 lønmodtagere svaret på, hvad de
kigger efter hos deres næste arbejdsgiver. Hvis I vil vinde kampen om de dygtigste medarbejdere,
handler det om at forstå svarene på det spørgsmål – og omsætte dén viden i markedsføringen af
arbejdspladsen over for kommende medarbejdere (employer branding).

Kilde: Kandidatanalysen 2019, Konsulenthuset ballisager

 

Analysen viser, at gode kolleger er det vigtigste. Gad vide, hvor mange der egentlig lægger vægt på
det i deres rekruttering?

På andenpladsen kommer løn, så det er altså stadig vigtigt at være klar i spyttet omkring. Som
nummer tre kommer en god chef – igen noget der kan lægges vægt på i rekrutteringen, fx. ledelsesværdier. Fleksibilitet er det fjerdevigtigste, og herefter muligheden for at dygtiggøre sig i jobbet.

Skriv en kommentar


Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag et uddrag af min bog "Krise, krudt og KRAM"

 

Bogen klæder kommunikatøren på til at skabe en strategisk ramme for virksomhedens kommunikation og indeholder masser cases.

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊