Traditionel markedsføring går groft sagt ud på at fange folks opmærksomhed og derefter sælge dem noget, som de ikke altid har brug for. Digital markedsføring prøver i højere grad at ramme folk i det øjeblik, hvor de er klar til at træffe en beslutning om et køb og så komme foran konkurrenterne.
Vi kunne godt tænke os, at virksomheder i højere grad arbejder med regenerativ markedsføring, selvom det ikke er udbredt endnu og går imod mange af de måder, vi driver business på i dag, inklusive for os selv. Men måske, med lidt samskabelse, vi kan nå derhen?
Det regenerative betyder i al sin enkelhed, at man efterlader omverdenen i bedre stand end før. Hvor det bæredygtige stiler efter en slags nulløsning (status quo), stræber det regenerative efter at forbedre forholdene.
Vores fem bud på regenerativ markedsføring lyder:
- Vi skal efterlade brugerne i bedre stand end før de mødte os online. Det vil sige i bedre humør, klogere, mere nysgerrige, eller med et ønske om at hjælpe andre og planeten.
- Vi skal ikke spilde deres tid. Det betyder, vi ikke spammer dem, og at vi kun forstyrrer dem, når vi har noget relevant og meningsfuldt til dem.
- Vi vil ikke sælge dem noget, som de ikke har brug for. Det kan man naturligvis definere på mange måder, men ingen har brug for det ottende par sko eller en ny sofa, hvis man kun har haft den gamle sofa i fem år.
- Vi skal have et oprigtigt ønske om at give noget og dele ud af noget, som andre kan have glæde af.
- Vi skal tale noget eller nogen op. Uden at tale andre ned.
Direktør Christian Møller-Holst: “Vi ser en samfundsmæssig værdi i at allokere så meget som muligt af markedsføringsbudgettet til projekter, der modvirker klimaforandringer. Online-rejsebranchen bruger årligt mere end 300 milliarder kroner på markedsføring, så potentialet er enormt.”
Vi befinder sig lige nu på et relativt uprøvet og umodent stadie i forhold til disse bud. Men vi er overbeviste om, at det er den type adfærd, der giver loyale kunder, og som vil bringe jeres forretning nye, meningsfulde steder hen, med profit. Se f.eks. på en virksomhed som Patagonia, der hellere end gerne reparerer de gamle jakker, frem for at opfordre kunderne til at købe en ny. Det har sjovt nok været supergodt for deres salg. Et andet eksempel er den danske startup-virksomhed Goodwings, som fjerner CO2’en fra både flyrejsen og hotelopholdet gennem verificerede træplantningsprojekter. De har skåret markedsføringsbudgettet drastisk ned, og i stedet satser de på partnerskaber og virksomheds-abonnementer. Det er også en måde at være regenerativ på i sin markedsføring.
Når man deler ud af sine viden, har det også et regenerativt element. man giver noget frem for at tage. Det kan være viden, som hjælper folk med at leve sundere, grønnere eller på andre måder bidrager positivt til den enkelte og samfundet. Man kan derfor spørge sig selv i virksomheden: Hvilken forandring vil vi gerne skabe sammen med hvem? Og så skabe den kommunikation og ikke mindst handling, som er nødvendig for at opnå det.
Artiklen er et redigeret uddrag af bogen “UNMUTE dit digitale lederskab”. Tilmeld mit nyhedsbrev og modtag uddrag fra bogen. Eller køb bogen her.
Læs også:
Otte tips til det hybride arbejdsliv
Undgå greenwashing og greenhushing: 10 råd til klima-kommunikation
Spændende læsning. Er det muligt at få uddybet hvad der menes med “Online-rejsebranchen bruger årligt mere end 300 milliarder kroner på markedsføring, så potentialet er enormt”. Hvem er omfattet af begrebet “online-rejsebranchen”?
Hej Mary-Anne, tak for din kommentar! Online-rejsebranchen er alle de fly og hoteller, der bliver booket online, typisk via portaler som booking.com, hotels.com osv. Dbh. Astrid
Spændende og vigtigt koncept flere burde implementere i deres markedsføring! Tak for delingen det har sat nogle tanker i gang :-)