Er du klar til regenerativ markedsføring?

Traditionel markedsføring går groft sagt ud på at fange folks opmærksomhed og derefter sælge dem noget, som de ikke altid har brug for. Digital markedsføring prøver i højere grad at ramme folk i det øjeblik, hvor de er klar til at træffe en beslutning om et køb og så komme foran konkurrenterne.

Vi kunne godt tænke os, at virksomheder i højere grad arbejder med regenerativ markedsføring, selvom det ikke er udbredt endnu og går imod mange af de måder, vi driver business på i dag, inklusive for os selv. Men måske, med lidt samskabelse, vi kan nå derhen?

Det regenerative betyder i al sin enkelhed, at man efterlader omverdenen i bedre stand end før. Hvor det bæredygtige stiler efter en slags nulløsning (status quo), stræber det regenerative efter at forbedre forholdene.

Vores fem bud på regenerativ markedsføring lyder:

  1. Vi skal efterlade brugerne i bedre stand end før de mødte os online. Det vil sige i bedre humør, klogere, mere nysgerrige, eller med et ønske om at hjælpe andre og planeten.
  2. Vi skal ikke spilde deres tid. Det betyder, vi ikke spammer dem, og at vi kun forstyrrer dem, når vi har noget relevant og meningsfuldt til dem.
  3. Vi vil ikke sælge dem noget, som de ikke har brug for. Det kan man naturligvis definere på mange måder, men ingen har brug for det ottende par sko eller en ny sofa, hvis man kun har haft den gamle sofa i fem år.
  4. Vi skal have et oprigtigt ønske om at give noget og dele ud af noget, som andre kan have glæde af.
  5. Vi skal tale noget eller nogen op. Uden at tale andre ned.

Direktør Christian Møller-Holst: “Vi ser en samfundsmæssig værdi i at allokere så meget som muligt af markedsføringsbudgettet til projekter, der modvirker klimaforandringer. Online-rejsebranchen bruger årligt mere end 300 milliarder kroner på markedsføring, så potentialet er enormt.”

Vi befinder sig lige nu på et relativt uprøvet og umodent stadie i forhold til disse bud. Men vi er overbeviste om, at det er den type adfærd, der giver loyale kunder, og som vil bringe jeres forretning nye, meningsfulde steder hen, med profit. Se f.eks. på en virksomhed som Patagonia, der hellere end gerne reparerer de gamle jakker, frem for at opfordre kunderne til at købe en ny. Det har sjovt nok været supergodt for deres salg. Et andet godt eksempel er den danske startup-virksomhed Goodwings, som fjerner CO2’en fra både flyrejsen og hotelopholdet gennem verificerede træplantningsprojekter. Det er en service, som både virksomheder og private kan gøre brug af. De har skåret markedsføringsbudgettet drastisk ned, og i stedet satser de på partnerskaber. Det er også en måde at være regenerativ på i sin markedsføring.

Artiklen er et uddrag af bogen “UNMUTE dit digitale lederskab”. Tilmeld mit nyhedsbrev og modtag uddrag fra bogen. Eller køb bogen her

Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag uddrag af min nye bog ”UNMUTE dit digitale lederskab"

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊

3 kommentarer

Mary-Anne Karas

Spændende læsning. Er det muligt at få uddybet hvad der menes med “Online-rejsebranchen bruger årligt mere end 300 milliarder kroner på markedsføring, så potentialet er enormt”. Hvem er omfattet af begrebet “online-rejsebranchen”?

Hej Mary-Anne, tak for din kommentar! Online-rejsebranchen er alle de fly og hoteller, der bliver booket online, typisk via portaler som booking.com, hotels.com osv. Dbh. Astrid

Spændende og vigtigt koncept flere burde implementere i deres markedsføring! Tak for delingen det har sat nogle tanker i gang :-)

Skriv en kommentar


Tilmeld dig nyhedsbrev og modtag et uddrag af min bog ”UNMUTE dit digitale lederskab”

 

Bogen klæder toplederen på til navigere i en mere digital verden med et regenerativt mindset.  

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev 😊